Een logo is een herkenningspunt voor je bedrijf. Een logo van Apple, Coca Cola, Samsung, Coolblue herkent bijna iedereen. Als je net begint met ondernemen heb je nog geen herkenningspunt, maar met een sterk logo en huisstijl kom je een heel eind. Een logo bevat een aantal kenmerken. In dit blog lees je meer over logo’s.

Weet wie je doelgroep is

Het is belangrijk om marktonderzoek te doen. Wie is je ideaal klant? Wie is je doelgroep? Wil je ze formeel of informeel aanspreken? Je moet je logo wel passend maken voor je doelgroep. Heb je een advocatenkantoor dan is het vaak strak beeldmerk en formeel. Heb je een webshop voor kinderkleding dan is het vaak wat zachter en speelser. Je logo hoeft niet per se je product erin verwerkt te zijn, maar het is, bedoelt als identificatie voor je bedrijf.

Uniek en onderscheidend

Het zou zonde zijn wanneer je uren bezig bent met je logo en erachter komt dat je logo lijkt op die van de concurrent. Je wilt met je logo herkent worden, maar dan zou het ook onderscheidend zijn. Als je bezig bent met marktonderzoek kun je ook de logo’s van je concurrent op een rijtje zetten. Vergelijk ze met elkaar en analyseer het. Jouw nieuwe identiteit moet natuurlijk verschillend zijn van de concurrent en onderscheidend.

Keep it simple

Je kunt je logo simpel houden, maar sommige bedrijven hebben meer een complex logo. Beide kunnen succesvol zijn, maar onthoud wel dat je logo overal gezien wordt. Het moet dus herkenbaar zijn in een klein formaat, maar ook op een grote schaal. Als je een complex logo creëert houdt dan in je achterhoofd of de details niet verloren gaat op een klein formaat. Een postzegel, een sticker of op foto’s. Een logo moet natuurlijk altijd hetzelfde blijven, zodat je herkenbaar blijft.

Herkenbaarheid

Een logo is een onderdeel van je huisstijl. Een huisstijl houd je aan dezelfde kleuren en lettertype. Zo kun je Coolblue altijd herkennen met blauw en oranje. Hoe groter je bedrijf wordt, hoe meer uitingen je hebt. Zorg er altijd voor dat je logo herkenbaar is en in de huisstijl past. Het zou gek zijn als je huisstijl blauw en oranje is en je logo paars met rood? Een klant zou niet meteen jouw bedrijf kunnen herkennen. Zorg er goed voor dat je bedrijf altijd dezelfde huisstijl is en herkenbaar blijft.

Trends

Bij het creëren van een logo hoef je geen rekening te houden met de trends. Een trend duurt meestal maar een paar jaar, maar je logo gaat wel jaren mee. Zo heeft NS verschillende logo’s gehad, maar altijd kleine aanpassingen gehad. Zo verlies je geen herkenbaarheid, maar kun je door kleine aanpassingen wel je logo aanpassen. Een tijdloos logo is altijd goed en met de jaren kun je kleine aanpassingen uitvoeren, maar zorg ervoor dat de herkenbaarheid niet verdwaald raakt.

Flexibele logo

Als je bezig bent met je logo creëren moet je altijd nadenken dat je logo flexibel moet zijn. Het moet altijd goed tot zijn recht komen. Een logo komt op verschillende uitingen zoals: social media, visitekaartjes, website, kleding, op de muur, voertuigen etc. Een goed logo is gebouwd door vector. Hierdoor kun je je logo zo klein of groot uitbeelden zonder de kwaliteit te beschadigen. In illustrator kun je je logo bouwen in vector, maar heb je weinig of geen ervaring. Zou je een logo kunnen maken in canvas. Let er wel op dat je geen kwaliteit verliest als je het voor verschillende uitingen gebruikt.

Met een logo kun je dus je identiteit van het bedrijf uitstralen. Kijk goed naar de concurrentie, want soms kun je beter goed jatten dan zelf verzinnen. Nu moet je niet klakkeloos een logo overnemen, maar dient het meer ter inspiratie. Voor de echte beginnelingen is canva een beste vriend!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *