Als je een webshop gaat beginnen zijn er een aantal wetten en regels waar je van op de hoogte moet zijn. Wij maken het makkelijk voor je. Op onze website vind je alle informatie die je nodig hebt voor het starten van een succesvolle webshop! In dit blog, een checklist voor verkopen via een webshop.

Checklist

  1. Ben je duidelijk over jouw aanbod en de prijzen daarvan?
  2. Kunnen jouw klanten eenvoudig bestellen?
  3. Bevestig je op de juiste manier een bestelling?
  4. Ben je duidelijk over de wettelijke bedenktijd?
  5. Ben je als bedrijf aanspreekbaar?
  6. Behandel je buitenlandse klanten hetzelfde als Nederlandse klanten?

Uitleg

Ben je duidelijk over jouw aanbod en de prijzen daarvan?

Consumenten moeten makkelijk kunnen zien wat jij aanbiedt en wat het kost. Zorg ervoor dat alle informatie die belangrijk is voor de keuze van de klant, duidelijk zichtbaar is. Geef ook informatie over wat je doet met het verwerken van persoonlijke gegevens van klanten.

Toon alle kosten die een klant moet gaan betalen voor jouw product. Laat zien hoe je de totaalprijs berekend en geef aan of je de prijzen personaliseert of dat deze vaststaan. Je moet altijd eerlijk zijn over de prijs en je mag dus bijvoorbeeld niet zeggen dat het voordeliger is om hogere aantallen te bestellen als dit niet zo is.

Kunnen jouw klanten eenvoudig bestellen?

Het moet voor consumenten duidelijk zijn hoe zijn bij jou kunnen bestellen. Ze moeten een overzicht kunnen zien waarin staat wat ze gekozen hebben voordat ze hebben betaald. Ook moeten ze kunnen zien welke gegevens ze hebben ingevoerd zodat ze deze kunnen controleren.

Bevestig je op de juiste manier een bestelling?

Nadat een consument bij jou een bestelling heeft geplaatst, moeten zij een bevestiging krijgen van deze bestelling. Je geeft uiterlijk bij de levering nog een keer de belangrijkste informatie over de bestelling die ook op jouw website staat:

  • De naam van het bedrijf
  • Het product, de dienst of het abonnement
  • De prijs
  • De bijkomende kosten
  • De manier van betalen
  • Hoe en wanneer de bestelling wordt geleverd
  • De rechten van consumenten op jouw product
  • Jouw contact gegevens
  • De wettelijke bedenktijd

Ben je duidelijk over de wettelijke bedenktijd?

Je bent verplicht om jouw klanten op de hoogte te stellen van het volgende:

  • Kosten van retouren
  • De werking van terugbetaling
  • Eventuele mogelijkheden voor het retouren

Buiten dat moet je zorgen voor een modelformulier voor herroeping.

Een klant heeft 14 dagen na ontvangst van de bestelling de tijd om de bestelling als retour aan te melden. Nadat deze is aangemeld als retour heeft de klant nogmaals 14 dagen de tijd om het pakket ook daadwerkelijk op te sturen. De consument heeft recht op het volledige bedrag als hij of zij een artikel retour heeft gestuurd, alleen de kosten van het verzenden van het artikel mogen voor de klant zelf zijn.

Ben je als bedrijf aanspreekbaar?

Je moet als webshop altijd aanspreekbaar zijn voor klanten, anders kan je ook geen klachten behandelen. Zorg er daarom voor dat je op jouw website een e-mailadres of telefoonnummer hebt staan zodat jouw klanten jou kunnen bereiken. Ook ben je verplicht om je KvK nummer en btw-nummer op je website te zetten.

Behandel je buitenlandse klanten hetzelfde als Nederlandse klanten?

Bij het verkopen van producten of diensten ben je verplicht klanten in alle Europese lidstaten op dezelfde manier te behandelen. Als je dit niet doet, dan doe je aan geoblocking. Dit is sinds 3 december 2018, in veel gevallen, verboden.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *