Het starten van een webshop is een droom of hobby die na een lange periode van veel twijfels eindelijk waar wordt gemaakt. Bij het opzetten van een webshop komt dan ook veel meer kijken als je denkt en je hebt niet overal even veel verstand van. Naast het inkopen van de producten moeten deze ook worden ingevoerd op de website, er moeten productfoto’s- en teksten worden gemaakt, er moet worden nagedacht over de prijzen en de promotie van de producten. Ook zijn er nog wat juridische regels die doorgenomen moeten worden. Om te voorkomen dat jouw start wordt belemmert door een lullig foutje, hebben wij de veel voorkomende fouten op een rijtje gezet. 

Niet duidelijk voor ogen welke niche

Je moet het voor jezelf en de webshop niet te moeilijk maken door te denken dat je de producten of dienst aan iedereen kunt verkopen. Het is super belangrijk om een niche te kiezen. Het kiezen van een niche betekent het kiezen van een scherpe doelgroep die je hebt afgebakend.
De concurrentie online is tegenwoordig groter dan ooit. Door het kiezen van een passende niche kan jij tussen deze groep opvallen. Als webshop moet je je richten op een specifiek product en zichtbaar worden (het schrijven van blogs, goed voor Google).

Vanaf de start goedkoper willen zijn als concurrenten 

Als je net een webshop start, heb je vaak het idee dat je gelijk goedkoper moet zijn als bestaande webshops. Het gevolg van het starten lage prijzen is dat je veel meer producten moet verkopen om de gewenste omzet te behalen, je meer marketing moet inzetten om dit doel te bereiken en het kan zo zijn dat je te weinig overhoudt om jezelf uit te betalen.
In de meeste gevallen stimuleerd het hanteren van lage prijzen ook niet tot aankoop voor consumenten. Er wordt tegenwoordig vooral veel waarde gehect aan informatie, aankoopadvies en een goede service. Het is van belang om een goede balans te vinden betreft de prijs wat jou winst gaat opleveren.


Te weinig informatie vermelden

Als je zelf een bezoek brengt aan een webshop vind je het ook fijn om informatie over bepaalde apsecten te kunnen lezen. Zorg ervoor dat je dit vanaf de start ook op jouw webshop beschikbaar hebt. Een aantal criteria zijn zelfs verplicht, waaronder:
  • Naam en adresgegevens (dit zie je vaak op een contact pagina);
  • Je Kamer van Koop Handel nummer en het BTW-nummer;
  • Klachtenbeleid;
  • Betalingswijze;
  • Verzending & retournering;
  • Onbindingsrecht;
Je dient ook informatie die de consument door het aankoopproces heen helpt te geven:
  • Een goede productomschrijving;
  • Prijzen inclusief BTW of verzendkosten;
  • Levertijd van de producten.

Onderscheidend van de concurrent

Ga eens bij jezelf na of je een aantal punten kunt noemen die jouw webshop onderscheid van cocnurrenten. Schrijf voor jezelf op waarom concumenten bij jouw moeten kopen, wat jouw webshop uniek maakt en hoe je opvalt tussen alle andere webshops.
Het is de moeite waard om hier goed overna te denken. Het zou een gemiste kans zijn als je niet weet waarom consumenten afhaken. Zorg ervoor dat jouw Unique Selling Points ook duidelijk zichtbaar zijn zo dat jij een twijfelende klant toch over de streep kunt trekken!


Productinformatie

Een goede productomschrijving speelt een grote rol. Bij de keuze van een product wordt dit altijd als eerste gelezen en het kan de consument over de streep trekken of het werkt de andere kant op.
Een producttekst moet duidelijk, kort en bondig zijn, maar wel alle belangrijke informatie bevatten. Zorg dat je alleen relevante informatie vertelt anders haken consumenten tijdens het lezen al af. Het doel van de tekst is om twijfels weg te nemen.
Als je meer informatie kwijt wilt is het te adviseren om twee teksten te schrijven. Een samenvatting boven bij het product en een uitgebreidere omschrijving lager op de pagina. Zo hebben de consumenten zelf de keuze of zij de korte of lange versie willen lezen.


Webwinkel als bijbaan

Een veel gekozen vorm van het starten van een webshop is naast de huidige baan. Dit biedt voor zekerheid en een vast inkomen. Zodra bestellingen eindelijk op gang komen gaat er meer tijd in zitten.
Je moet er voldoende tijd in blijven steken. Je krijgt niet zomaar bezoekers en bestellingen binnen. Je je webshop goed blijven promoten en tijd steken is webteksten, fotografie en de klantenservice. Een succesvolle webshop is mogelijk maar wel als je er volledig voor gaat.


Gebruik geen productteksten van je leverancier

Door het kopiëren van productteksten belemmer je de vindbaarheid op internet. Door het schrijven van eigen productteksten wordt jij als uniek gezien en veel hoger in Google geplaatst. Tevens, kan je met zelf geschreven teksten de consumenten ook in een bepaalde richting sturen. Je kunt de producten nog aantrekkelijker laten over komen.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *