Het schrijven van blogs heeft veel voordelen voor je webshop. Dit is de perfecte plek om originele content te plaatsen en ervoor te zorgen dat jouw webshop opvalt, wat uiteindelijk resulteert in dat je beter vindbaar bent op zoekmachines zoals Google. Ben je benieuwd naar manieren hoe je een blog opstelt of verbetert? Ik geef je 7 basis tips waarmee dat mogelijk is.

Tip 1: doelgroep

Weten welke doelgroep je wil bereiken met je content is heel belangrijk, omdat je je schrijfstijl kunt aanpassen op je publiek. Het is goed om te weten of je iets goed moet uitleggen of juist dieper kan ingaan op de stof, zodat je publiek er ten eerste echt iets aan heeft en ten tweede niet afhaakt. Bepaal daarom voordat je begint met schrijven je doelgroep en pas je schrijfstijl daarop aan.

Tip 2: structuur

Zorg voor structuur in je blog, dus een heldere introductie met wat je wil gaan vertellen, een informatief middenstuk waar je de hoofdinformatie geeft en een concluderend slot waar je de belangrijkste punten herhaalt. Dit is makkelijk leesbaar en overzichtelijk. Zorg dat je het antwoord of de aanleiding voor het schrijven van je blog niet te lang achterhoudt, wees to-the-point zodat de lezer niet afhaakt.

Wil je toch wat dieper ingaan op de stof? Doe dit dan nadat je het antwoord hebt gegeven en leg daarna verder uit, zodat de lezer zelf kan bepalen of hij of zij na het vinden van het antwoord door wil lezen. Ook het gebruikmaken van bulletpoints en koppen is heel handig, omdat ook dit voor overzicht zorgt en een blog creëert dat fijner leest dan één grote lap tekst.

Tip 3: korte alinea’s met witregels

Het is verstandig om de stukken tekst die je schrijft ook niet al te lang te maken, om te voorkomen dat je lezers alsnog tegen een groot stuk tekst aankijken. Lezers die op hun telefoon jouw blog lezen, zien de tekst een stuk smaller dan op een laptop en dus ook langer. Maak daarom gebruik van genoeg witregels en alinea’s.

Tip 5: keywords

Een keyword, ook wel focus zoekwoord genoemd, beschrijft de content op de pagina. Google kan hieruit opmaken waar je blog over gaat en weet welke zoekwoorden nodig zijn om de pagina weer te geven. Het weten van welke keywords je wil gaan gebruiken is dus heel handig als je wil dat je blog onder de juiste woorden gevonden kan worden.

Natuurlijk is afwisseling ook belangrijk om constante herhaling te voorkomen, vooral bij blogs die wat langer zijn. Gebruik daarom ook synoniemen van de keywords of misschien wel verkleinwoorden. De keyword density (de hoeveelheid aan keywoorden in je stuk) mag tussen de 3% en 5% van het aantal woorden zijn.

Tip 6: links

Het schrijven van een blog geeft je ook de mogelijkheid om andere dingen erin te verwerken door middel van links. Dit kunnen andere blogs zijn, video’s, sociale media pagina’s, call-to-actions, noem het maar op. Dit alles kan ervoor zorgen dat de lezer nog langer doorleest en actief bezig is met jouw website.

Tip 7: visuals

Het is bewezen dat visuele informatie sneller wordt opgenomen dan tekst. Het gebruikmaken van afbeeldingen bij je blog is daarom ook heel handig. Foto’s maken je blog een stuk meer aantrekkelijk en zetten extra kracht bij wat je wil vertellen. Zorg ervoor dat de afbeeldingen ook daadwerkelijk wat toevoegen en aansluiten bij je verhaal. Op deze manier hebben je visuals een ondersteunende en verduidelijkende werking en is het niet alleen bedoeld om de boel op te leuken.

Met deze 7 tips ben je al een heel eind op weg om een goed en nuttig blog te schijven voor je doelgroep. Veel succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *