Als je niet bekend bent met de termen SEO en SEA, dan denk je wat is nou eigenlijk het verschil? Beide termen betreffen zoekmachine marketing in Google. Jij wil als webshop boven aan in Google eindigen, zodat bezoekers jouw als eerste zien. In deze blog leggen wij het verschil uit tussen de zoekmachines.

SEO | Search engine optimization

Wat is SEO? Search Engine Optimalizaion, optimaliseert de organische vindbaarheid van een webpagina in zoekmachines. Dit kan een webshop helpen om meer bezoekers naar de pagina te brengen en bezoekers uit de goede doelgroep. Twee bekende onderdelen van SEO zijn het linkbuilden en zoekwoord optimalisatie. Veel bedrijven zijn zich niet bewust hoe makkelijk je SEO op jouw webshop kunt verbeteren. Veel webshops hebben op iedere pagina een korte introductie/inleding. De woordkeuzes die hier gebruikt worden moeten zijn gebaseerd op zoekwoorden. Op deze manier kan je jouw webshop helpen om hoger in Google te eindigen.

Voordelen:

  • Je ontvangt gratis kliks;
  • De organische resultaten kan je altijd bekijken
  • De kosten die je besteed aan SEO zijn efficiënter op lange termijn
  • Organische resultaten zijn effectiever dan betaalde resultaten.

SEO is van belang als je naamsbekendheid wil opbouwen en zichtbaar wil zijn voor een grotere groep potentiële klanten. Door SEO wordt je gezien als referentie voor jouw domein bij de doelgroep die jij met jouw webshop wil aanspreken. Kortom, meer online zichtbaarheid creëren, een groter bereik en meer bezoekers en potentiële klanten.

SEA | Search Engine Advertising

Wat is SEA? Search Engine Advertising, is het adverteren in zoekmachines tegen betaling. Dit betekent dat er zoekwoorden worden gekoppeld aan de advertenties. Als iemand op Google een zoekopdracht uitvoert en deze termen gebruikt wordt de advertentie voor jouw webshop direct vertoond. Deze advertenties staan vaak boven aan als een van de eerste zoekresultaten. De advertenties zijn te herkennen aan het groene label.

Voordelen:

  • Je kunt direct resultaat zien;
  • De advertenties verschijnen altijd boven de orgaische zoekresultaten;
  • SEA kost minder tijd als SEO;
  • Je kunt advertenties koppelen aan verschillende doelgroepen;
  • Je verzameld veel data over jou doelgroep die je later weer kunt gebruiken.

SEA is van belang om meer bezoekers naar jouw webshop te leiden door de gekozen zoekwoorden. Je hebt dit zelf in de hand, en kan de zoekwoorden altijd veranderen. Daarnaast weet je met SEO ook precies hoeveel mensen jou advertenties zien en wat de CTR is per zoekwoorden. Zo kun je gemakkelijk bij bijsturen om opgestelde doelen te bereiken.

Verschil tussen SEO en SEA

  • SEO en SEA kent een aantal verschillen:
  • SEO zijn organische zoekresultaten en onbetaalde klikken;
  • SEA zijn betaalde zoekresultaten en betaalde klikken;
  • SEO biedt lange termijn resultaten;
  • SEA biedt korte termijn resultaten (direct);
  • SEO is gericht op de techniek van de website om door Google gevonden te kunnen worden;
  • SEA is gericht op het budget en de meetbaarheid van campagnes, na het meten van resultaten kun je evalueren en bijsturen waar nodig is;
  • SEO is gericht op zoekwoorden, bij het opstellen van een SEO tekst wordt er gekeken naar de zoekvolumes op de zoekwoorden;
  • SEA is gericht op welke zoektermen goed converteren, bij goede resultaten worden deze termen toegevoegd aan de campagnes.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *