Ben jij een nieuwe webshop begonnen of wil je dit binnenkort graag doen? Dan is het hebben van een doelgroep cruciaal, maar hoe bepaal je die nou eigenlijk? Als je benieuwd bent naar hoe jij jouw juiste doelgroep kunt bepalen, lees dan verder! In dit blog leg ik je de belangrijkste dingen uit waar je rekening mee moet houden als je op zoek bent naar de passende target group.

Waarom is het hebben van een doelgroep belangrijk?

Het hebben van een (specifieke) doelgroep is cruciaal en gunstig voor je webshop. Hoe meer je weet over je klant, hoe meer je kunt inspelen op hun behoeften en interesses. Je wil natuurlijk zo goed mogelijk voldoen aan de wensen van je klant. Dit bereik je door middel van goed na te gaan wie er precies geïnteresseerd zijn in jouw producten en wat jij kunt doen om je producten zo aantrekkelijk mogelijk te laten overkomen voor die mensen.
Hoe specifieker je groep is, hoe makkelijker het aanspreken en bereiken van die groep wordt. Dit komt omdat je dan niet veel verschillende groepen hebt die allemaal iets anders interessant vinden. Iedereen reageert immers anders op bepaalde schrijfstijlen. Je ontvangers voelen zich sneller aangesproken als je groep gericht en kleiner is, waardoor er sneller een koopreactie ontstaat dan dat je in het wilde westen gaat adverteren zonder een bepaalde groep te kiezen, omdat een groot deel zich niet snel aangesproken zal voelen.

Hoe bepaal je je doelgroep?

Kijk eerst eens naar wat jij verkoopt (of wil gaan verkopen) op je webshop. Zijn deze producten bedoeld voor mannen, vrouwen, kinderen, stellen, ouders, noem het maar op. En in welke leeftijdscategorie zitten zij? Maar denk ook aan waar deze mensen ongeveer wonen. Heb je een bepaalde omgeving die jij wil bereiken? Hebben deze mensen veel te besteden of juist wat minder? Begin dus eerst bij jezelf en kijk naar wat jouw bedoelingen zijn met jouw producten en welke kenmerken passen bij je doelgroep hieruit komen. Je zult al snel een groep mensen uit deze conclusies kunnen halen. Punten waarop je kunt segmenteren zijn:

– Leeftijd
– Geslacht
– Woonplaats
– Beroep
– Bezigheden
– Interesse

Nadat je dit voor jezelf hebt gedaan, kun je gaan kijken naar de gemeenschappelijke kenmerken die deze groep heeft. Een doelgroep bestaat eigenlijk uit mensen die bepaalde kenmerken gemeen hebben. Denk bijvoorbeeld aan een bepaalde hobby of interesse. Hoe meer gemeenschappelijke kenmerken, hoe specifieker je doelgroep wordt en hoe specifieker, hoe beter!

Het stellen van vragen aan jezelf kan ook helpen bij het bepalen van je doelgroep. Hoe kunnen jouw producten de behoeften van de doelgroep vervullen? Waarvoor zouden mensen je producten nodig hebben? Bedenk of je bijvoorbeeld een probleem-oplossend product verkoopt of iets anders. Op deze manier segmenteer je je doelgroep nog verder.

Testen

Als je eenmaal een gesegmenteerde doelgroep hebt, kun je gericht gaan adverteren. Je kunt bekijken of de mensen die je bereikt ook daadwerkelijk binnen jouw gesegmenteerde doelgroep vallen. Als je niet de gewenste groep bereikt, is het verstandig om nog gerichter te adverteren. Hier heb je de mogelijkheid om aan te passen en opnieuw te testen, zodat je zeker weet dat jij de juiste doelgroep voor jouw bedrijf te pakken hebt.

Als laatste tip wil ik meegeven dat je ook de doelgroep(en) van je concurrentie kunt bestuderen. Kijk naar bedrijven die soortgelijke producten of diensten aanbieden en ga na welke klanten daar positief op reageren.

Veel succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *