Je pakketje inpakken zodat deze beschermd blijft tijdens het vervoeren. De kans is zeer aannemelijk dat het pakket ergens onderweg onder een zware doos terecht komt, door elkaar wordt geschud door de reis of is laten vallen bijvoorbeeld. Verpakkingen zijn daarom cruciaal als je retours wil voorkomen vanwege een kapot product. Misschien sta je er niet direct bij stil, maar de verpakking van je producten dienen niet alleen voor de bescherming ervan. Ook hoe jouw bedrijf overkomt op je klant wordt ermee bepaald.

Bezorg je klanten een leuke ervaring

Je geeft je klanten een nog leukere ervaring als jouw verpakking bij jouw merk past. Je hebt een uniek merk, het zou dan ook zonde zijn om dat in je verpakking niet terug te laten komen. Spring eruit met je verpakkingen, zodat je klanten vanaf de eerste oogopslag enthousiast worden omdat ze weten dat hun pakketje er is. Niet alleen oogt een vrolijke verpakking leuk, het stempelt vaak ook een goede eerste indruk op je merk. De meeste pakketdozen zijn bruin of wit. Door een vrolijke print of kleur op de doos te laten drukken, maak je het uitpakken van het pakket voor je klant een echte ervaring. Denk hierbij niet alleen aan de buitenkant, maar ook aan de inhoud. Je maakt het voor je klant extra leuk als je bijvoorbeeld een klein extraatje toevoegt. Dit kan zo simpel zijn als een handgeschreven kaartje met een bedankje, maar kan ook een extra gratis kleinigheidje zijn. Dit kan leiden tot een terugkomende klant, omdat ze een goede ervaring hebben met jouw merk en blij zijn verrast door de inhoud. Uit onderzoek blijkt dat bij het zien van een mooie verpakking ons beloningscentrum in het brein wordt geactiveerd.

Bescherming tijdens vervoer

Naast dat je verpakking passend is bij je merk, moet het natuurlijk ook daadwerkelijk je product beschermen onderweg. Zoals eerder beschreven wordt je product waarschijnlijk met een massa pakketten vervoerd en is de kans groot dat er niet heel zachtjes mee wordt gedaan. Daarom is het belangrijk dat je je product goed beschermt. Je kunt een paar test verpakkingen bestellen en een aantal tests uitvoeren. Er zijn een aantal dingen waarop je kunt letten tijdens deze proeven.

– Hoe waterdicht de verpakking is
Je kunt je product inpakken, met water natmaken en oordelen hoe jouw verpakking het gaat doen tijdens een flinke regenbui. Wordt je product gelijk nat? Probeer dan wat meer opvulmateriaal toe te voegen.

– Hoe stevig de verpakking is
Zet eens iets zwaars op je ingepakte product en laat hem eens vallen. Pas het opvulmateriaal op het resultaat aan.

– Hoe makkelijk de verpakking open te maken is
Ondanks dat je verpakking stevig genoeg moet zijn om niet bij één stootje in te storten, is een té stevige verpakking ook geen slim idee, omdat je klanten daar niet blij van worden. De meeste pakketten worden met de hand of een schaar opengemaakt, dus pak je product eens in en test zelf uit hoe makkelijk dit gaat. Je bespaart je klanten hiermee een hoop frustratie.

Bestel verpakkingen die passen bij jouw merk

Om volledig uniek te blijven met je verpakkingen, is het aan te raden om voorbij de kartonnen doos te denken. Bekijk eens enveloppen of plastic zakken in verschillende maten. Voeg met websites jouw huiskleur(en) toe of je logo. Pak een passend printje of je slogan. Ook kun je kiezen voor bijvoorbeeld duurzame verpakkingen, wat vooral leuk is als je duurzame producten verkoopt, dan laat je alleen al met de verpakking zien wat voor bedrijf je bent. Het belangrijkste is dat je iets kiest wat bij jouw bedrijf past, zodat je te herkennen bent als je product op de deurmat ligt van je klant!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *