Droom jij ervan om een eigen webshop te starten en loop jij tegen het feit aan dat je geen goed idee hebt of helemaal geen verstand heb hoe je moet beginnen? Misschien is het dan meer voor de hand om een webshop over te nemen! Als jij de kans krijgt om iets over te nemen waarvoor je passie hebt, grijp die dan! In deze blog laten wij zien hoe je dit kunt aanpakken en waar je allemaal aan moet denken.
Er staat een webshops te koop
Als je veel tijd op social media besteed en bedrijven volgt, zie je vast wel eens de tekst voorbij komen met; “WEBSHOP TE KOOP”. Er zijn altijd wel webshop eigenaren die besluiten het te verkopen.
Het kopen van een webshop klinkt gemakkelijk, maar er komen nog veel meer dingen bij kijken als je denkt. Het overnemen van een bestaande webshop kan een slimme zet zijn als jij het niet ziet zitten om iets vanaf de grond op te zetten.
Als je een webshop overneemt, staat de basis van het bedrijf. Klanten zijn bekend met het bedrijf en er komen bestellingen binnen. Een ander voordeel is dat er ook al contact is met leveranciers en de socialmedia-accounts al volgers heeft opgebouwd. Je begint met een groep volgers die direct worden blootgesteld met jouw content. Je kunt leren van de basis die is opgezet en daarna kun je natuurlijk je eigen draai aan de webshop geven.
Voordat je een webshop gaat overnemen kijk dan eerst of deze echt bij jou past! Kijk of de artikelen aansluiten bij het concept en of jij de webshop nog beter kan laten draaien.
Ik wil een webshop kopen
Een groot voordeel van het overnemen van een webshop is dat er al een bepaald inkomen is. Je bent iets zekerder dat de webshop sneller gaat lopen en je op korte termijn direct ervan kan profiteren.
Voordat je van start gaat, probeer te bedenken wat concreet je ideeën zijn voor de webshop die je wilt kopen. Kijk naar de artikelen, wil je bijvoorbeeld het assortiment uitbreiden of past het aanbod bij de webshop. Als je te veel wil veranderen is de kans ook aanwezig dat huidige klanten of volgers weg gaan en je alsnog opnieuw moet beginnen.
Als je alles op een rijtje hebt en overtuigd bent dat je de webshop wilt kopen, bedenk dan voor je zelf wat redenen, waarom. Als je een gesprek hebt met de ondernemer, is het handig als je hebt bedacht waarom de webshop jou trekt, wat ga ik met de webshop doen en hoe ziet de toekomst eruit. Dit is ook het moment om te vragen naar de cijfers, je wilt natuurlijk geen bedrijf kopen die niets oplevert. Om een goed overzicht te krijgen van de financiële situatie kun je een kredietwaardigheidsrapport opvragen.
Hoe werkt dit juridisch?
Voldoet de webshop aan alle wet- en regelgevingen? Staan de algemene voorwaarde goed op papier? Kan ik de webshop naam behouden? Gelden er andere regels voor het buitenland?
Juridisch komen er een hoop vragen bij kijken. Zorg dat je dit goed op orde hebt, voordat je de mist in gaat. Vraag ook de contracten met leveranciers op en krijg inzicht in de voorwaarden en afspraken die zijn gemaakt.
Leg ook het overnameproces goed vast, met name de verkoop overeenkomst en aandelentransacties.
Voorraad
Als een webshop te koop staat is er altijd nog een overgebleven voorraad. Spreek goed af wat er met deze voorraad gaat gebeuren, waar dit is opgeslagen en of je dit gaat overnemen. Zo voorkom je dat er straks gedoe of extra kosten bij komen kijken.
Werknemers
Hoeveel tijd/uur is er nodig om de webshop te runnen, zijn er momenteel werknemers in diensten, wat doen deze werknemers bij overname? Door deze vragen weet je wat je kunt verwachten en hoe veel uur per week jij moet besteden aan de webshop.
Content
Wat als jij de nieuwe eigenaar bent geworden, wat gebeurd er met de huidige content? Zijn de huidige foto’s, video’s, teksten en blogs dan ook van jou? Mag jij ook de foto’s gebruiken die zij hebben verzameld in eerdere samenwerking met influencers? Zet dit goed op papier en zorg er voor dat je uiteindelijk geen claim aan je broek hebt hangen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!