Een nieuwsbrief wordt verstuurd naar klanten die zich hebben aangemeld meer informatie te willen ontvangen. In een nieuwsbrief is een manier om de producten van jouw webshop onder de aandacht te brengen voor bestaande en nieuwe klanten. Niet ieder bedrijf verstuurd een nieuwsbrief, omdat er tegenwoordig zo veel verstuurd worden, wie leest het nou nog? In deze blog leggen wij uit waarom jij als webshop een nieuwsbrief moet versturen.

1. Effectief 

Wanneer bedrijven geen gebruik maken van een nieuwsbrief is dit echt een gemiste kans. Een nieuwsbrief is nog steeds effectief voor bedrijven om als laagdrempelige marketingtool in te zetten. Met een nieuwsbrief bereik je voornamelijk bestaande klanten die zich hebben aangemeld hebben om dit te willen ontvangen. Deze manier kost minder geld en tijd dan het doen van marketingactiviteiten op andere kanalen. Een nieuwsbrief is dan ook helemaal niet ouderwets, het kan zelfs behoren tot een van de belangrijkste marketingtools. 

2. Klantrelatie

Door nieuwsbrieven te versturen bouw je een relatie op met je klanten. Hierdoor leren zij het bedrijf steeds beter kennen en kan je een vertrouwensband ontwikkelen. Op basis van deze nieuwsbrieven weten zij wat jij verkoopt en wat zij aan de producten hebben. Door een positieve klantrelatie op te bouwen middels een nieuwsbrief bevelen de klanten jouw webshop ook sneller aan bij andere relaties.

3. Inhoud 

Wat ga je elke week of maand toch iedere keer in de nieuwsbrief vermelden. Om dit niet uit te stellen tot het laatste moment hebben wij een aantal onderwerpen opgesteld die je kunt gebruiken. Maak een nieuwsbrief:

  • over jouw nieuwe producten of dienst;
  • waarin je de meest gestelde vragen beantwoord;
  • over een gratis weggever;
  • gericht op de interesses van jouw klanten;
  • waarin je in speelt op de actualiteit;
  • waarin jij vertelt waar je mee bezig bent en welke nieuwe dingen er binnenkort aankomen.

 

4. Vormgeving 

Je kunt niet zo maar een nieuwsbrief versturen, dit is gelijk een eerste indruk van wat voor soort webshop jij bent. De huisstijl die wordt gebruikt moet gelijk zijn aan alle andere marketinguitingen, hierdoor kom je betrouwbaarder over bij (potentiële) klanten. 

5.Reden 

Er zijn een aantal reden waarom het goed is om een nieuwsbrief in te zeten.

  • Een nieuwsbrief is goedkoop;
  • Een nieuwsbrief geeft de kans om content van je webshop extra onder de aandacht te brengen;
  • Een nieuwsbrief geeft de mogelijkheid om jouw klanten op de hoogte te houden;
  • Een nieuwsbrief benut het klantenbestand optimaal;
  • Een nieuwsbrief biedt de kans om kennis te delen en jezelf als expert te positioneren.

6. MailChimp

Voor het versturen van een nieuwsbrief kun je gebruik maken van MailChimp. Dit is een online tool waarmee je eenvoudig nieuwsbrieven kan versturen naar een vast klantenbestand. Met deze tool kan je gratis nieuwsbrieven versturen tot 2000 abonnees.  

Het werkt als volgt, je maakt eerst een account aan en voegt alle e-mailadressen toe. Vervolgens kan je kiezen uit verschillende templates die je wil gebruiken voor jouw nieuwsbrief. Je hoeft dan alleen nog de tekst in te voeren en je kunt de nieuwbrief versturen. Maar vergeet niet dat je hiervoor wel even de tijd moet nemen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *