Ben jij een echte ondernemer en ben je toe aan een nieuw avontuur? Een webshop beginnen is dan wellicht iets voor jou. Je kunt alle kanten op als het gaat om de producten die je verkoopt, je doelgroep, de soort webshop, etc. Wil je nou graag iets voor jezelf beginnen maar weet je nog niet helemaal wat bij jou past? In dit blog geef ik je een paar voorbeelden waar je mee aan de slag zou kunnen.

Populaire producten

Producten waar velen een webshop in starten, zijn kleding en modeaccessoires. Dit is een breed concept, dus je kunt bijvoorbeeld denken aan sportkleding, merkkleding, babykleding, handgemaakte kleding en accessoires etc. Volgens het KVK handelsregister zijn sieraden, huis- en tuinartikelen, voedingsmiddelen en drogisterijwaren en vrijetijdsartikelen ook razend populair. Je kunt van één soort product (je niche) allerlei varianten verkopen. Bijvoorbeeld oorbellen. Je kunt allerlei grootten, kleuren, patroontjes enz. verkopen. De kans is hiermee het grootst dat de klanten die bij jou op de webshop komen vinden wat zij zoeken, omdat je aanbod groot is. Daarnaast bieden leveranciers vaak korting als je grote hoeveelheden van producten koopt, dus dat is ook mooi meegenomen.

Verschillende soorten webwinkels

Als je een niche hebt gevonden waarin je aan de slag wil gaan, beslis je wat voor webwinkel je wil beginnen. Er zijn een aantal soorten webshops en elke soort heeft zo zijn voordelen en nadelen.

  • Eigen voorraad
    Bij een webwinkel met eigen voorraad ben jij zelf verantwoordelijk voor in- en verkoop van je producten, de verzending en de retouren. Je hebt hier de touwtjes in handen en bepaalt zelf de levertijd en de verpakkingen. Ook heb je het product dan echt in handen gehad en dit geeft je de mogelijkheid om bepaalde vragen van klanten makkelijk te beantwoorden.

    De andere kant van het verhaal is dat er financiering nodig is, je moet ergens je producten vandaan halen. Daarnaast loop je het risico dat je met producten blijft zitten die moeilijk worden verkocht. Ook heb je genoeg opslag nodig om je producten kwijt te kunnen.

  • Dropshipping
    Bij dropshipping heb je geen eigen voorraad, maar wel een webwinkel. Je levert de producten via je leverancier. Mensen doen een bestelling bij jou en jij geeft dit door aan je leverancier, die de producten vervolgens opstuurt naar je klanten. Het voordeel hiervan is dat je zelf de voorraad dus niet hoeft in te kopen en het risico ook niet loopt dat je met producten blijft zitten. Ook heb je geen opslagruimte nodig.

    Nadelen van dropshipping is dat je afhankelijk bent van je leverancier in meerdere opzichten. Je bepaalt bijvoorbeeld de levertijd en verzendtijd niet zelf. Ook moeten er goede afspraken worden gemaakt wat betreft retouren, omdat niet elke leverancier die accepteert. Je mist daarnaast ook de ‘feel’ met het product of de producten, omdat je ze zelf niet in handen hebt en ook een stuk minder weet ervan.

  • Social commerce
    Bij deze vorm van verkopen heb je eigenlijk geen webshop, maar verkoop je wel online. Je verkoopt namelijk via sociale media, bijvoorbeeld Instagram Shopping, Pinterest of Facebook Shops. Het fijne aan social commerce is dat je klanten direct via de apps aankopen kunnen doen, de drempel is heel klein, omdat het een kwestie is van een paar swipes en een paar clicks.

    Nadelen van social commerce zijn dat de concurrentie groot is, wat de loyaliteit van klanten ook moeilijk te winnen maakt. Ook heb je kans dat mensen online verkopen via sociale media nog niet genoeg vertrouwen en daardoor afhaken. Deze mensen shoppen vaak liever fysiek.

Doe vooraf goed onderzoek om erachter te komen wat voor jou de beste optie is. Weeg opties tegen elkaar af en maak een concreet plan voordat je gaat investeren in bepaalde producten. Succes met de opstart van jouw webshop!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *