Voordat je iets gaat ondernemen heb je natuurlijk wel een marketingplan nodig. Het klinkt misschien heel ingewikkeld, maar met een paar simpele stappen heb jij al een plan op tafel liggen! Het kan ingewikkeld zijn als je niet precies weet waar je moet beginnen met het schrijven van een marketingplan. Wij helpen jou graag! In dit blog vertellen wij jou alles over het schrijven van een marketingplan.

Eerst even een korte uitleg

Je hebt voor verschillende dingen een marketingplan nodig. Denk bijvoorbeeld aan het bekend maken van jouw webshop en het krijgen van nieuwe klanten. Ook voor het benaderen van oude klanten kun je een marketingplan gebruiken. Kortom, erg handig dus.

(1.) Als eerste ga je beginnen met een SWOT-analyse; daarin zet je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van het bedrijf in. Je analyse wordt de basis om steeds op terug te kunnen kijken. (2.) Hierna kun je beginnen met je marktdoelen bepalen en wat je precies wilt bereiken. (3.) Als de basis duidelijk is kan je doorgaan met je doelgroep omschrijven. Je onderzoekt je doelgroep en noteert alles in details op wat je al weet. (4.) Hierna creëer je een merk en dat betekent dat je een beeld over je bedrijf neerzet; hoe jij wilt dat je klanten en concurrenten je zien. (5.) Kies een marketingmix en onderzoek je de vier P’s (product, prijs, promotie, plaats). Dit moet je allemaal duidelijk voor jezelf maken zodat je vervolgens een budget kunt samenstellen met hoeveel je te besteden hebt en wat jouw budgetten zijn. (6.) Als laatst maak je een planning. Je zet alles in de planning, wanneer je online wilt gaan, wanneer je wat uit wilt voeren, wanneer je de resultaten checkt enzovoorts. Wanneer je deze 6 stappen uitvoert, heb je eigenlijk al een marketingplan.

Wat handige tips!

De belangrijkste tip is toch wel dat je er niet te moeilijk erover moet denken. Het beste is om het jezelf niet te moeilijk te maken. Je moet immers zelf je marketing uitvoeren. Als je niet tevreden bent, kun je altijd nog dingen aanpassen en toevoegen.

Ondanks dat je je doelgroep denkt te kennen, probeer voor jezelf echt met ze in aanraking te komen. Je kunt ze benaderen via e-mail, maar je kunt ze ook bij jouw bedrijf betrokken door stories te posten met daarin vragen, pols, opties, noem het maar op. Je kunt al veel halen uit de reviews en reacties die mensen achterlaten of de feedback die ze terugsturen.

Hou de concurrentie in de gaten. Blijf op de hoogte van wat zij doen en waar zij zich mee bezig houden. Je kunt veel leren van de concurrentie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *