Bij het opzetten van een webshop ben je opzoek naar een leverancier die bij jouw past. Je wilt producten van goede kwaliteit tegen scherpen prijzen, maar hoe vind je dat? Je kunt voor je webshop zowel fysiek als online inkopen doen. Als jij samen wilt werken met een leverancier uit het buitenland worden de inkopen vaak online geregeld.

Voor startende webshop is het vaak lastig om een goede leverancier te vinden, zij hebben vaak een kleiner budget om te besteden. Voor bedrijven wordt er altijd een minimum afname gevraagd, dit kan beteken dat er een aantal leveranciers die jij in gedachte had je geen producten kunt afnemen.

Hoe kun je het beste zoeken naar een passende leverancier?

Voordat je opzoek gaat naar een leverancier, moet je onderzocht hebben wie jouw potentiële klanten zijn en welke producten je wilt gaan verkopen. Bij het verkopen van bestaande producten heb je te maken met concurrenten. Als je te maken krijgt met concurrenten moet je kijken hoe jij jezelf als startende webshop gaat onderscheiden van de bestaande webshops.

Je kan kiezen voor een leverancier uit Nederland of het buitenland, beide hebben hun voor- en nadelen. Leveranciers uit Nederland hebben vaak gegarandeerd goede kwaliteit en bieden een snellere levering aan.

In het buitenland heb je vaak meerdere keuzes tussen leveranciers. Je vindt producten tegen lage inkoopprijzen, hierdoor houd je meer marge over op jouw producten. Er zitten ook een aantal haken aan het inkopen vanuit het buitenland. Je bent niet zeker van kwaliteit, de levertijd kan langer duren en de verzendkosten kunnen hoger uitvallen.

Om een goede leverancier te kunnen kiezen, moet je eerst in contact komen met meerdere leveranciers. Vraag altijd eerst een offerte aan en een proefzending. Zo kun je het besten vergelijken welke producten bij welke leverancier het beste aansluiten bij jouw webshop.

Waarom hebben leveranciers of groothandels een hoge bestelwaarde?

Veel startende webshops haken in het eerste jaar dat ze gelanceerd zijn direct weer af. De webshopeigenaren denken dat ze in het eerste jaar direct winstgevend kunnen zijn. Het is eigenlijk het tegenover gestelde. In het eerste jaar maken webshops vaak geen winst, omdat het eerste jaar vaak draait om investeren door de kosten die je maakt betreft inkopen, verzendkosten, logistiek of marketing.

Wegens deze kosten en de kans dat het een eenmalige bestelling kan zijn kun je als startende webshop niet bij iedere leverancier of groothandel terecht, omdat ze bang zijn voor retourzendingen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *