Je eigen webshop starten. Je hebt er keihard voor gewerkt om jouw webshop van de grond te krijgen! Het lanceren van jouw webshop is een spannend moment, want hoe krijg je nu jouw eerste klanten? Wat moet of kan je doen om klanten te trekken naar jouw webshop? En welke middelen kan ik gebruiken om klanten naar mijn webshop toe te leiden? In deze blog vertellen wij wat jij online kunt doen en bereiken bij het starten van een webshop.

De rol van social media voor jouw webshop

Bij de start van een nieuwe webshop speelt social media een grote rol. Deze kanalen kun je benutten om een eerste indruk te wekken bij jouw klanten. Je kunt hiermee al beginnen voordat jouw webshop online gaat. Je kunt je Instagram feed al vullen met content door af te tellen of een sneakpeak te geven van de producten. Je kunt dit doen in het verhaal op Instagram/Facebook of verwerken in de foto’s. Je kunt bijvoorbeeld bepaalde kleuren van de producten te demonstreren of materialen.

Als het eenmaal zover is en jouw webshop de lucht in gaat, wil je natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen het gaan zien! Het is belangrijk dat iedereen goed kan zien wat voor soort webshop je bent en welke producten je verkoopt. Om een groter bereik te creëren kun je hulp vragen binnen je netwerk voor het promoten van jouw webshop. Tijdens de opening van je webshop kun je een leuke actie doen, om klanten toch over de streep te trekken (een gratis product of een kortingscode).

Waarom zijn reviews belangrijk?

Een beginnende webshop heeft vaak weinig reviews. Reviews zijn het allerbelangrijkste voor het ontwikkelen van vertrouwen bij de consument. Vraag na iedere bestelling om een review bij klanten. Zoals je van jezelf weet vul je niet voor iedere webshop een review in, daarom kan het klanten stimuleren als ze een kortingscode krijgen op hun volgende aankoopbedrag (bijvoorbeeld 5%).

Waar bevindt jouw doelgroep zich?

Om nieuwe klanten te vinden moet je zoeken naar een kanaal waar jouw doelgroep zich bevindt. Op Facebook zijn er bijvoorbeeld veel groepen waarbij jij je kunt aansluiten. Probeer van een aantal groepen lid te worden en promoot op een subtiele manier jouw producten, let op want veel groepen hebben hiervoor regels opgesteld dus lees deze eerst goed door!

Veel webshops geven vaak al snel de hoop op en stoppen als ze inmiddels nog niet hun doel hebben bereikt. Geef niet op, blijf moeite doen om klanten aan te trekken, volgers te ontwikkelen op social media en blijf actief. Als jij als webshop stopt met het plaatsen van content op social media breekt dit het vertrouwen met je klanten/volgers. Ga kijken of er nog andere manieren zijn om aan volgers te komen.

Bedenk een leuke winactie samen met een ander bedrijf. Kies een bedrijf met dezelfde doelgroep, hierdoor kun je een groter bereik behalen. Je kunt ook samenwerken met influencers, hiervoor moet je onderzoeken welke influencers passen bij jouw merk. Een aantal aspecten waar je op moet letten bij een samenwerking met influencers:

  • Hoeveel interactie heeft een influencer met haar volgers
  • Is de content authentiek of commercieel?
  • Behoren de volgers van de influencers bij de doelgroep die jij wilt bereiken?
  • Past de influencer bij wat jij met jouw merk wilt uitstralen?

 

Wanneer je eenmaal volgers hebt op Instagram en Facebook kun je beginnen met adverteren, zo breng je jouw merk consequent onder de aandacht en is er een kans dat jouw verkopen kunnen toenemen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *