Dit zal voor veel ondernemers wellicht een herkenbare frustratie zijn. Je webshop is tiptop in orde en je hebt onlangs een nieuw product ontworpen of ingekocht. Dit wil je uiteraard met alle liefde onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep. In het geval van Facebook is dit een vrij makkelijke stap: je zet de link naar dit artikel in je beschrijving. Alleen het nadeel van Instagram is, is dat het niet mogelijk is om op de link in de beschrijving te klikken. In deze blog leggen we uit wat Instagram shopping inhoudt en waarom dit essentieel is voor je webshop.

Wat is Instagram shopping?

 

Zoals de naam al vermeldt, is Instagram shopping een tool om op Instagram te gebruiken. Op deze manier kan je je eigen producten uit de webshop taggen in een social media post. Dit wordt ook wel product tagging genoemd en betekent hetzelfde als Instagram shopping.

Zoals eerder benoemd kan je in de tekst van je post geen ‘klikbare’ link plaatsen. Je doelgroep ziet het wel, maar het kan natuurlijk gebruiksvriendelijker door je volger gelijk bij het desbetreffende product uit te laten komen. En daar komt Instagram shopping, ofwel product tagging, goed van pas.

Hoe werkt Instagram shopping?

Het implementeren van Instagram shopping is vrij gemakkelijk. Allereerst is het belangrijk dat je deze functie op je Instagram profiel hebt staan. Je krijgt deze functie als je bedrijfsprofiel is goedgekeurd door Instagram. (In de volgende paragraaf gaan we hier dieper op in.)

Als je instellingen kloppen én je hebt goedkeuring gekregen kun je hier vervolgens met Instagram shopping aan de slag! Als je een post wilt plaatsen kun je vervolgens kiezen welke producten je wenst te taggen. Je kan maximaal vijf artikelen taggen per foto. Wil je meerdere foto’s in één post plaatsen? Dan kan je per foto het maximum van vijf te taggen artikelen gebruiken. Dit is heel handig voor als een flat-lay wilt delen van je producten. Dit is een foto van bovenaf, wat overzicht geeft over alle producten.

Dit geldt trouwens niet alleen voor je Instagram feed, maar kan je ook gebruiken voor je Instagram stories! Per storie krijg je de mogelijkheid om één product te taggen. Merk je bij het analyseren van je content dat stories hoog scoren? Dan is dit zeker een mooie aanvulling op Instagram shopping en zal je terugzien in je verkochte aantallen.

Instagram shopping: hoe krijg ik als ondernemer deze functie?

Het concept Instagram shopping laat je denken dat dit alleen met Instagram te maken heeft. Dat is in feite ook zo, maar om de functie te bemachtigen dien je ook een zakelijk profiel te hebben op Facebook.

Als eerste zorg je ervoor dat je een Facebook shop hebt waar al je producten in te zien zijn. Fijn om te weten: bij de software van een aantal webwinkels is het mogelijk om een automatische koppeling te maken. Op deze manier hoef je niet alle producten handmatig toe te voegen aan je Facebook shop. Dat kan een hoop tijd besparen, zeker als je groot assortiment hebt.

Er zijn wel een aantal voorwaarden verbonden aan het hebben van een Facebook shop:

  • Je dient ervoor te zorgen dat er minimaal 9 producten in je Facebook shop staan
  • Je beschikt over een business profiel op Instagram
  • Je Facebook en Instagram profiel zijn aan elkaar gekoppeld
  • En je gebruikt je logo als profielfoto.

Meer informatie over het instellen van Instagram shopping kan je teruglezen via deze link.

Wat te doen als Instagram shopping is afgekeurd?

Als je aan alle voorwaarden voldoet en alle stappen hebt afgerond, is het een kwestie van wachten tot je goedkeuring krijgt van Instagram. Het komt echter in de praktijk ook wel eens voor dat je shopping account wordt afgekeurd. Het is alleen lastig te herleiden wat de reden hiervan precies is. Mocht je account dus worden afgekeurd kan je het beste het stappenplan opnieuw doorlopen. Controleer of je aan alle gestelde voorwaarden voldoet en vraag nogmaals een herkeuring aan.

Belangrijk om te weten: houd er rekening mee dat Instagram shopping niet is toegestaan als je alleen maar (deels) diensten aanbiedt. De voorwaarde vanuit Facebook is dat je echt een webshop moet zijn, om gebruik te mogen maken van de functie product tagging.

Twijfels bij het implementeren van Instagram shopping? Indien je besluit toch geen gebruik te willen maken van deze functie blijft je doelgroep jouw content wel zien. Je volgers zullen alleen iets meer moeite moeten doen om bij de gewenste producten te komen. En dat is via je link in bio. In de praktijk is alleen gebleken dat mensen sneller afhaken als ze in hun ogen hier ‘moeite’ voor moeten doen. Meerdere stappen moeten ondernemen zal leiden tot sneller afhaken. Dankzij het gebruik van Instagram shopping kan je je producten snel en effectief taggen. Je volgers komen dan gelijk op de juiste pagina terecht en dit resulteert positief voor jou, als ondernemer, in meer omzet.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *