Heb jij weleens gehoord van Canva? Het is een online tool waarmee je heel eenvoudig afbeeldingen kunt maken voor je bedrijf. In dit artikel vertelt Kim van Delorx je meer over Canva, waarom je deze tool echt zou moeten gebruiken en geeft ze je 5 voorbeelden van afbeeldingen die jij voor jouw webshop met Canva kunt maken.

Waarom Canva?

Als mensen mij vragen van welke tool ik echt enthousiast word, dan is Canva de tool die als eerste bij me opkomt. Ik heb daar een aantal redenen voor. Deze redenen beschrijf ik uitgebreid in het artikel ‘5 redenen om Canva te gebruiken’ , maar om je toch een beeld te geven van waarom je Canva echt zou moeten gebruiken voor jouw bedrijf, noem ik ze hier kort.

  1. Het is heel eenvoudig in gebruik en daardoor bespaar je tijd. Vind jij het maken van afbeeldingen altijd een enorme tijdsinvestering naast alle e-mails die je moet beantwoorden en bestellingen die je moet verwerken? Dan is Canva de tool voor jou. Het is eenvoudig in het gebruik, je kunt bestaande ontwerpen supersnel aanpassen en daardoor bespaar je tijd.
  2. Het is een stuk goedkoper dan software zoals Photoshop en InDesign. Sterker nog, je kunt ook gebruik maken van een gratis account.
  3. Je kunt met een team in Canva werken. Ideaal dus als je met meerdere mensen de webshop beheert.
  4. Het is superleuk. Ja echt, zelfs als jij afbeeldingen maken normaal gesproken een taak vindt waar je geen energie uit haalt, weet ik zeker dat je straks met Canva heel veel plezier gaat hebben!
  5. De hoeveelheid mogelijkheden in Canva zijn eindeloos. Er zijn zo ontzettend veel afbeeldingen die je kunt maken. Om je een idee te geven van wat er voor jouw webshop mogelijk is, geef ik je graag 5 voorbeelden.

Productafbeeldingen, ook zonder achtergrond

De producten in je webshop wil je natuurlijk mooi in the picture zetten. Deze afbeeldingen kun je heel eenvoudig maken in Canva. Door een standaard template te maken, hoef je enkel de foto van het product toe te voegen en je hebt al een afbeelding die je kunt downloaden. Een afbeelding als hieronder is daar een heel mooi voorbeeld van. Door een element in Canva toe te voegen aan de productfoto, kun je jouw webshop en de producten in de webshop net een unieker tintje geven.

Wat ook heel leuk is, is dat je met Canva eenvoudig de achtergrond van je foto verwijderd. Heb je dus een foto gemaakt waar de achtergrond niet heel erg geslaagd is, probeer dan de achtergrond te verwijderen om te kijken of het product dan beter in beeld wordt gebracht.

Social media afbeeldingen

Al mijn social media afbeeldingen maak ik in Canva. In Canva heb ik 1 ontwerp waar ongeveer 30 verschillende templates in staan die ik kan gebruiken op social media. Echt ideaal! Ik hoef alleen een foto of een tekst aan te passen en ik heb direct een afbeelding die perfect tussen de andere afbeeldingen op mijn Instagram account past.

Maar ik maak niet alleen afbeeldingen voor in mijn Insta feed in Canva. Ik maak in Canva ook Instagram stories, omslagfoto’s voor op Facebook of afbeeldingen voor advertenties. Heel divers dus!

Fysiek promotiemateriaal, voor bijvoorbeeld op een beurs

Je kunt op social media en met behulp van advertenties al heel wat mensen bereiken. Maar wat doe je dan als je met je webshop regelmatig op een beurs staat? Of als je graag fysiek materiaal wilt hebben voor je webshop, bijvoorbeeld een flyer die je toevoegt aan de bestellingen met een kortingscode voor een volgende besteling?

Zo’n flyer (of ander fysiek promotiemateriaal) kun je heel goed in Canva ontwerpen. Je kunt zelf afmetingen opgeven of bestaande afmetingen aanhouden voor jouw ontwerp. Door de vele verschillende ontwerpen die al in Canva staan, kun je een bestaand ontwerp aanpassen aan jouw huisstijl. Maar je kunt natuurlijk ook zelf je creativiteit optimaal gaan benutten en beginnen met een wit ontwerp, zodat je zelf voorziet van kleuren, vormen en teksten.

E-book of handige checklist, die mensen gratis kunnen aanvragen, waarna ze de nieuwsbrief van jouw webshop ontvangen

Om meer mensen op je e-maillijst te krijgen, kun je een gratis e-book of checklist aanbieden. Je biedt dit aan in ruil voor het e-mailadres. Mogelijk weet je dit al, maar in de marketing wordt dit een weggever genoemd. Je kunt mensen met behulp van zo’n weggever helpen, bijvoorbeeld bij het maken van een keuze in een bepaalde productcategorie.

Als jij mensen vervolgens heel gericht waardevolle e-mails stuurt, kan dit ervoor zorgen dat mensen het product gaan kopen.

Je wilt natuurlijk dat het e-book of de checklist een goede eerste indruk geeft van jouw webshop. Dat versterkt het effect dat mensen na het aanvragen van deze gratis weggever geneigd zijn om bij jou iets te gaan kopen. Je kunt de weggever opmaken in Canva. Net als bij een flyer heb je de mogelijkheid om te werken met een bestaand sjabloon waar je dan de kleuren en lettertypes aanpast, of kun je werken vanuit een wit canvas.

Je complete huisstijl

Begin je net met je webshop en ben je nog op zoek naar een huisstijl die echt past bij wat jij doet en wat jouw doelgroep aanspreekt? Of wil je er eigenlijk eens voor zorgen dat de huisstijl van jouw bedrijf volledig klopt. Dat alle afbeeldingen, de webshop zelf en eventueel het fysieke materiaal bij elkaar passen? Dat kan in Canva. Je kunt op een hele eenvoudige manier de kleuren van jouw bedrijf zo in Canva instellen, zodat je tijdens het ontwerpen telkens EXACT de juiste kleur en juiste lettertypes bij de hand hebt. Niet alleen efficiënt, ook nog eens bevorderlijk voor de overeenkomsten tussen alle verschillende onderdelen van de huisstijl.

Hoi! Ik ben Kim Hoogmoed van Delorx. Ik help ondernemers op het gebied van e-mailmarketing, websites en online academies. Ik haal plezier uit het inspireren van ondernemers met kennis over online marketing, welke ik in de afgelopen jaren heb opgedaan. Daar behoort onder andere Canva bij, een online tool waarmee je eenvoudig afbeeldingen maakt voor op je website, in de online academie, in e-mails die je verstuurt of – zoals in dit artikel beschreven – voor je webshop.

Vind je het leuk om aan de slag te gaan met Canva of misschien wel met het ontwikkelen van zo’n weggever, inclusief een goede serie e-mails waardoor jij meer omzet kunt gaan realiseren? Neem dan zeker eens een kijkje op mijn website: www.delorx.nl

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *