Content marketing, een onmisbaar middel voor jouw webshop.

Content marketing is een onmisbaar middel in jouw marketing strategie. Het zorgt voor klantenbinding en net dat beetje extra persoonlijkheid. Door dit goed in te zetten word je beloont met trouwe klanten, merkvoorkeur en mond-tot-mond-reclame.

Wat is content marketing?

Klanten aantrekken op een fijne manier zonder dat je direct je product aan het verkopen bent, dat is wat content marketing is. Content marketing heeft als doel om van een prospect een klant te maken en van een klant een terugkerende klant.

Content Marketing begint bij, je raad het al, content! De inhoud hiervan kan verschillende functies hebben, het kan bijvoorbeeld informeren of vermaken. De blog die jij nu leest is ook onderdeel van content marketing, een informatieve tekst met als doel kennis delen.

Naast de inhoud is het ook belangrijk om na te denken hoe jij de content de wereld in gaat brengen, oftewel welke on- en offline media kanalen ga je inzetten. Voor een webshop zijn de beste opties om je website en social media kanalen in te zetten, hier kun je de meeste mensen binnen jouw doelgroep bereiken. Daarnaast kun je er altijd voor kiezen betaalde kanalen te gebruiken, bijvoorbeeld een social media advertentie. Door een content advertentie online te zetten laat je mensen kennis maken met jouw merk zonder dat je direct wilt verkopen.

Jouw doelgroep bepalen

Voordat je start met het maken van een content strategie moet je goed voor ogen hebben wie jouw doelgroep is. Onthoud dat er een verschil zit in wie jij wilt dat jouw doelgroep is en wie daadwerkelijk jouw doelgroep is.

Maak een persona en beschrijf hierin jouw ideale klant, bepaal nu wat deze ideale klant wilt zien. Formuleer bijvoorbeeld wat de interesses zijn, waar je deze ideale klant kunt bereiken en welke onderwerpen de klant wilt lezen. Door dit goed op te schrijven en hier consequent mee bezig te zijn zul je ook echt die ideale klant gaan bereiken.

Content maken:

Er zijn veel mogelijkheden wat betreft het maken van content, ondanks dat piekeren we ons suf omdat we niet weten wat te maken. Hieronder een aantal opties voor jouw webshop zodat jij nooit meer zonder inspiratie zit!

• Blogs

Zoals deze bijvoorbeeld! In een blog kun je erg veel informatie delen én het is goed voor de SEO van je website. Omdat je regelmatig nieuwe content deelt blijft je website actief, als je dan ook de juiste keywords weet te gebruiken schiet je website vanzelf omhoog! Een blog is ook erg interessant voor je webshop, je kunt bijvoorbeeld linken naar producten die je verkoopt.

• Nieuwsbrieven

Door op regelmatige basis een nieuwsbrief te sturen blijven (potentiële) klanten op de hoogte van alle updates. Zorg wel dat je in een nieuwsbrief niet schaamteloos al je producten aan het promoten bent, deel juist waardevolle informatie en win zo het vertrouwen!

• Social media post

Social media is hét platform voor content marketing. Door een content plan uit te schrijven en gericht te posten kun je je kanalen winstgevend inzetten. Zorg wel dat je weet wat je doet en post niet simpelweg alles wat je leuk vindt, een goed strategisch plan zorgt voor meer sales.

• E-book

Jij hebt kennis wat je kunt delen en wat mensen graag willen weten. Door een e-book te maken en deze als gratis weggever te gebruiken vergroot je je mailinglijst én krijg je de expert status. Ook voor een webshop is een E-book erg handig, je kunt bijvoorbeeld bepaalde onderwerpen uitlichten. Stel je verkoopt verzorgingsproducten dan kun je een E-book schrijven over huidverzorging.

• Infographic

Ken jij dit al? Ik vind het echt geweldig! In een infographic deel je informatie op een visuele manier, zodat het makkelijker te begrijpen is en aantrekkelijker is om te lezen. In een infographic wordt er gebruik gemaakt van tekst, illustraties, tabellen en/of tekeningen. Je kunt bijvoorbeeld een infographic maken van het bestel proces, zodat het voor de klant meteen duidelijk is wat de levertijd is.

• Interview

Dit klinkt misschien spannend maar dat valt reuze mee! Met een interview kun je vragen stellen aan een expert in het vakgebied of je beantwoord zelf de meest gestelde vragen in een video.

• Video

Video is HOT! Raar? Nee helemaal niet zelfs. Op dit moment is YouTube het hardst groeiende platform en dat is niet voor niets, wij vinden het fijn om video’s te bekijken. In een video kun je veel informatie kwijt in een korte tijd, maak hier dus slim gebruik van.

Meten is weten

Door consistent gebruik te maken van content marketing zul je gezien worden als expert en krijgen mensen vertrouwen in je. Om dit goed in te zetten is het belangrijk dat je blijft evalueren, wat gaat er goed en wat kan er beter?

Op (bijna) elk platform kun je de cijfers bekijken, bepaal welke content wel en niet werkt en speel hierop in. Als je niet blijft meten en evalueren dan zul je niet vooruit komen. De wereld veranderd en zo ook de behoefte van je doelgroep, door dit goed in beeld te brengen en hier continu mee bezig te zijn kun je blijven groeien!

‘Michelle is een gedreven marketeer die persoonlijkheid, lef en gezond verstand op de juist wijze combineert. Met veel enthousiasme adviseert zij mensen vanuit haar expertise en passie voor zichtbaarheid, (online)marketing en social media.
Ze helpt bedrijven hun concurrenten voor te blijven. Met een hands-on mentaliteit weet ze van aanpakken en is stil staan geen optie. Structuur in een bedrijf brengen is haar sterke kant. Laten zien dat een uitgedacht plan ook echt leid tot meer naamsbekendheid, klanten en omzet is waar zij voor gaat. Meer weten over Michelle van Laar? Bekijk dan haar website!’
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *