Hoe voeg ik de Facebook pixel toe aan mijn webshop?

De Facebook pixel is een echte aanwinst voor jouw webshop. Het lijkt misschien een raar en moeilijk stukje programmeertaal, maar als je weet hoe het zit kan ook jij de pixel code eenvoudig installeren. In dit blog ga ik jou alles vertellen wat je moet weten. Wij leggen je uit wat de Facebook pixel is, waarom je het nodig hebt en hoe je het installeert.

Wat is de Facebook pixel?

De Facebook pixel is een stukje code van Facebook die je als bedrijf kan helpen meer inzicht te krijgen in het onlinegedrag van je consument. Je installeert het stukje code op je eigen webshop en deze wordt gekoppeld aan Facebook. Op deze manier wordt er geregistreerd welke pagina’s jouw websitebezoeker bekijkt.

Waarom heb je de Facebook pixel nodig?

Wanneer je weet wat de interesses zijn van Facebookgebruikers kun je jouw advertenties tonen aan mensen die daar ook echt geïnteresseerd in zijn. Samengevat zijn er twee doelen waar je de Facebook pixel voor kunt gebruiken: retargeting en Look-a-like audiences.

Retargeting is het inzetten van advertenties die passen bij het onlinegedrag van een consument. Zo kun je advertenties op Facebook tonen van horloges, wanneer de gebruiker dit product onlangs heeft opgezocht en bekeken. Je kunt ook goed nadenken bij welk online-gedrag een behoefte hoort. Een gebruiker kan hebben gezocht naar wat er te doen is in Berlijn en misschien heeft diegene nog een verblijfplaats nodig dus adverteer je met jouw vakantiehuis.

Een ander doel om de Facebook pixel te gebruiken is Look-a-like audiences. Je maakt een aangepaste doelgroep: een lijst van mensen die jouw website hebben bezocht. Met deze aangepaste doelgroep kun je een nieuwe doelgroep maken: de vergelijkbare doelgroep. Dit is een groep met potentiële nieuwe klanten die wordt aangemaakt op basis van gelijke interesses als de aangepaste doelgroep.

Hoe maak je de Facebook pixel aan en hoe installeer je het?

In een paar stappen leg ik je uit hoe je de Facebook pixel installeert.

  1. Ga naar Facebook advertentiebeheer en klik onder Middelen op Pixels.
  2. Klik hier op de optie Facebookpixel.
  3. Klik op de optie Pixel maken en geeft het een eigen naam. Nu is de Facebook pixel klaar om te installeren op de website. Let op: de pixel plaats je op alle pagina’s van je webshop die je binnen Facebook wilt meten. De code kun je kopiëren en plakken tussen de <head> en </head> tags in de websitecode
  4. Controleer of de pixel werkt. Als alles goed is gegaan zie je dit direct in het Facebook advertentiebeheer onder Pixels. Hier vind je ook statistieken van Facebook-gebruikers die op jouw website zijn geweest.
  5. Vermeld de pixel in de cookiemelding. Als je een Facebook pixel gebruikt moet je dit vermelden in de cookiemelding op jouw website, zodat klanten ervoor kunnen kiezen deze uit te zetten.
  6. Doelgroepen samenstellen. Zodra er enige data is verzameld, kun je verschillende doelgroepen aanmaken. Ga hiervoor naar de optie doelgroep in Facebook advertentiebeheer.

 

De Facebook pixel toevoegen aan een jouw Woocommerce webshop

Wanneer je een WordPress website hebt, kun je de code kopiëren op dezelfde manier als hierboven beschreven. Hierna kun je de pixelcode op twee verschillende manieren toevoegen aan de website.

Optie 1: met een plug-in

  1. Ga naar plug-ins en kies ervoor om een nieuwe plug-in toe te voegen.
  2. Installeer en activeer de plug-in Insert Headers and Footers.
  3. Ga naar instellingen en naar de plug-in Insert Headers and Footers.
  4. Plak de pixel code in het veld Scripts for Header en druk op Opslaan.

Optie 2: rechtstreeks via header.php

  1. Zoek via je WordPress bestanden naar het bestand header.php
  2. Scroll naar beneden tot je de </head> tag ziet staan en plaats hierboven de pixelcode.

Ik hoop dat ik je in dit blog een beetje wijzer heb kunnen maken over de Facebook Pixel. Heel veel succes met het installeren!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *