Zó kies je de perfecte naam voor jouw webshop

Het bedenken van een goede naam voor jouw webshop is niet altijd even makkelijk. Je hebt al een goed idee of product, maar een originele naam ontbreekt nog. Een goede naam is belangrijk, omdat je er misschien wel jaren aan vastzit. Je wilt een aantrekkelijke naam die mensen makkelijk kunnen onthouden. In dit blog geef ik je 6 tips om de perfecte naam voor jouw webwinkel te kiezen.

  1. Doe marktonderzoek

Probeer allereerst uit te zoeken wat voor namen soortgelijke bedrijven gebruiken. Het is belangrijk om je hiervan te onderscheiden en geen vergelijkbare naam te kiezen. Waar deze bedrijven linksaf slaan, sla jij rechtsaf. Ga voor iets origineels!

  1. Schrijf alle steekwoorden op die met jouw bedrijf te maken hebben.

Een goed begin is het halve werk. Start met een brainstormsessie waar je alle steekwoorden opschrijft die met jouw bedrijf te maken hebben. Denk niet alleen aan de producten die je gaat verkopen, maar ook aan de waarden waar jouw bedrijf voor zal staan. Mix de steekwoorden en probeer zo een goede naam te vinden. Twee korte woorden die rijmen of allitereren worden vaak extra goed onthouden. Verzin woorden die nog niet bestaan of pas een bestaand woord aan. Niets is te gek!

  1. Deel je ideeën met familie en vrienden.

Familie en vrienden kunnen je nieuwe inzichten geven waar jij nog niet aan hebt gedacht. Breng jouw potentiële namen op tafel en sta open voor opbouwende kritiek! Sommige mensen zijn nou eenmaal wat creatiever en kunnen je hier goed mee helpen.

  1. Ga voor een sprekende naam.

Een kort en krachtige naam is ongeacht wat voor webshop je gaat beginnen altijd goed. Het zorgt er al snel voor dat de naam bij mensen blijft hangen. Maak de naam dus niet te langdradig. Houd er ook rekening mee wie jouw doelgroep is. De naam moet namelijk vooral aantrekkelijk zijn voor de mensen waar jouw bedrijf relevant voor is.

  1. Probeer eens een mix van talen.

Zoek niet alleen naar Nederlandse steekwoorden die bij jouw webwinkel passen, maar ook naar steekwoorden in andere talen. Mix de Nederlandse taal bijvoorbeeld met het Engels, Frans of Spaans. Dit geeft de naam een creatieve twist en internationale uitstraling!

  1. Controleer de beschikbaarheid van de domeinnaam

Als je een lijstje met mogelijke namen hebt voor jouw bedrijf is het belangrijk om te controleren of de domeinnaam nog beschikbaar is. Je domeinnaam en bedrijfsnaam hoeven niet per se hetzelfde te zijn, maar de meeste mensen hebben dat wel liever. Ook is het slim om jouw bedrijfsnaam te registreren bij verschillende social media. Denk bijvoorbeeld aan Instagram, Facebook en Pinterest. Het claimen van jouw bedrijfsnaam is ook belangrijk om te doen als je nog niet klaar bent om te beginnen. Controleer ook meteen of de naam niet al ingeschreven staat bij de Kamer van Koop handel. In dit blog bericht vertellen we daar meer over.

Het zal niet makkelijk zijn om de juiste bedrijfsnaam te vinden, maar ik hoop dat ik je met deze tips een duwtje heb gegeven in de juiste richting. Deel jouw ideeën met familie, vrienden of andere mensen uit jouw omgeving en wees creatief. Heel veel succes!

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *