Zó schrijf je goede productbeschrijvingen

Het is belangrijk dat de basis van jouw webshop in orde is voordat je verder kijkt naar bijzaken. Een goede productomschrijving hoort bij deze basis. Het kan geïnteresseerde bezoekers overtuigen om de producten bij jou te kopen en het kan jouw merkpersoonlijkheid verspreiden. Wanneer klanten eenvoudig de details over het product kunnen vinden, is de kans groter dat zij het product daadwerkelijk kopen. Bovendien hoeven zij niet eerst hun vragen over het product te stellen, maar kunnen zij alle nodige informatie meteen vinden. Een producttekst moet overtuigend zijn, want de bezoeker is slechts 1 klik van het bestellen verwijderd! Ben je klaar om jouw productteksten eens goed aan te pakken? Lees dan snel verder.

Starten met een goede productbeschrijving: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.

Voordat je begint met het schrijven van een productbeschrijving is het belangrijk om de essentials alvast op een rijtje te hebben. Een goed begin is het halve werk. Maak een format die je voor elk product kunt gebruiken. Denk na over:

  • Voor wie het product bedoeld is: kinderen, ouderen, mannen, vrouwen, moeders etc.
  • Wat voor product het is: hoe ziet het eruit, wat zijn de afmetingen en kenmerken? Van welke materialen is het product gemaakt?
  • Waar je het product voor kunt gebruiken: voor binnen, buiten, op school, op kantoor of in huis bijvoorbeeld.
  • Wanneer je het product kunt gebruiken: als het donker is, overdag, tijdens het slapen, in de zomer of in de winter.
  • Waarom je het product zou willen gebruiken: is het anders dan vergelijkbare producten? Welk voordeel heeft dit product ten opzichte van concurrenten?

Hoe je het product kunt gebruiken: wat zijn de functies van bepaalde knopjes bijvoorbeeld.

Schrijf de tekst van ieder product in hetzelfde format

Nu je de essentials op een rijtje hebt gezet kun je voor ieder product een gedetailleerde productbeschrijving schrijven. Zorg ervoor dat je een format gebruikt die je voor ieder product kunt gebruiken. Dit scheelt jou tijd én geeft de klant overzicht. Als jouw bezoeker twee producten wilt vergelijken, maar slechts bij één product staan de afmetingen dan zal de bezoeker snel geïrriteerd raken en de producten niet in jouw webshop kopen.

Houd de productbeschrijving kort, bondig én persoonlijk

Een té lange productbeschrijving leidt af en zorgt ervoor dat de bezoeker het overzicht kwijt raakt. Het is belangrijk om overzichtelijk te schrijven. Gebruik bulletpoints voor afmetingen of opsommingen van functies of andere zaken. Probeer de bezoeker te overtuigen dat hij of zij dit product écht nodig heeft en dat het product uit jouw webshop de beste is. In jouw productbeschrijving kun je jouw merk persoonlijk maken, het hoeft dus niet altijd super serieus, maar het mag ook best leuk zijn om te lezen. Heeft jouw bedrijf een bijzonder achtergrondverhaal? Deel deze om de productbeschrijving menselijker te maken. Let wel op dat je producttekst niet te kort is. Je wilt alle mogelijke vragen die jouw bezoeker kan hebben, wel beantwoorden. Beantwoord je deze niet? Dan haken ze snel af.

Om de bezoeker te overtuigen is de juiste schrijfstijl belangrijk, zorg er daarom voor dat je actief schrijft. Schrijf niet: ‘Dit product zal er voor zorgen dat jouw wimpers weer mooi gaan krullen.’, maar in plaats daarvan: ‘Dit product laat jouw wimpers weer mooi krullen.’. Iets wat weinig lijkt te verschillen, maar een groot gevolg kan hebben. Je kunt call-to-actions na de productbeschrijvingen toevoegen zoals ‘Bestel nu’ of ‘Wacht niet langer’.

Kortom, wees overtuigend, persoonlijk en combineer verhalende alinea’s met bulletpoints om overzicht te creëren. Highlight belangrijke informatie door ze dikgedrukt te maken of in een groter lettertype te schrijven. Succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *