Als beginnende webshop zijn er veel dingen waar je goed over na moet denken. Zo zijn er veel dingen die je zeker wel moet doen, maar er zijn ongetwijfeld ook dingen die je absoluut NIET moet doen. Wat zijn fouten die je zeker niet mag maken?

Doen wat een andere webshop doet

Uiteraard is het niet erg om ergens je inspiratie vandaan te halen, maar wat je niet moet doen is een andere webshop volledig kopiëren. Als je een webshop gaat beginnen moet je je onderscheiden van andere. Wat maakt jouw webshop uniek? Dat is iets waar je eerst over na zult moeten denken. Het hebben van Unique Selling Points is erg goed voor het binnenhalen van klanten. Als jij precies hetzelfde doet als een andere webshop, waarom zou de klant dan voor jou kiezen?

Hoe kan je ervoor zorgen dat je je onderscheid van je concurrenten? Er zijn een aantal dingen die je kunt doen:
– Betere kwaliteit

Door het aanbieden van producten van een betere kwaliteit dan de concurrent geef je klanten al gelijk een reden om voor jouw webshop te kiezen.
– Andere prijzen

Je prijs-kwaliteit verhouding moet goed zijn, maar goedkoop is vaak duurkoop en dat weet de klant ook. Als je een betere kwaliteit biedt dan de concurrent kan je daar vaak ook hogere prijzen voor vragen.
– Betere service

Wanneer je meer- of een betere service biedt dan de concurrent wordt een klant wellicht overgehaald om bij jou te bestellen. Door het bieden van een goede service bouw je vertrouwen op met je klant waardoor deze sneller terug zal komen.
– Bied iets extra’s

Iedereen houdt van voordelen. Wanneer je je klanten bij de bestelling iets extra’s aanbiedt, kun je ze bij een aankoop over de streep trekken om een bestelling te plaatsen.

Beginnen zonder goed concept

Bij het starten van je webshop is het belangrijk om eerst duidelijk te hebben wat je precies wilt gaan doen. Als je geen goed concept hebt voor je webshop, heb je niks om je marketing op te baseren. Je kunt niet iets verkopen als je zelf niet weet wat het is. Denk daarom goed na over wat precies voor je ziet.

Een goed concept begint natuurlijk bij de soort producten die je wilt gaan verkopen. Wanneer je dit goed voor ogen hebt kun je gaan nadenken over de prijsbepaling. Hiervoor kan je kijken naar de concurrentie, maar vergeet ook zeker niet dat je er wel je winst uit moet kunnen halen. Onderzoek vooraf wie jouw concurrenten zijn en wat zij doen zodat je daarop kunt inspelen.

Het bepalen van jouw doelgroep is ook een erg belangrijke stap bij het opstellen van een goed concept. Als je een doelgroep in gedachte hebt, breng dan de volgende dingen in kaart:
– Geslacht
– Leefwijze
– Wat spreekt ze aan/waar liggen hun interesses?
– Hoe shoppen ze graag?
– Waar zijn ze te vinden?

Te lage prijzen vragen

Bij het berekenen van je prijzen moet je in je gedachte houden dat je al je investeringen terug moet kunnen betalen met de opbrengsten van de webshop. Denk aan de inrichting van je werkplek, de hosting van de website, de uren die je erin steekt, marketing enzovoorts. Breng daarom eerst duidelijk je kosten in kaart zodat je hier een goed overzicht van hebt. Bereken net iets meer dan je nodig hebt zodat je webshop jou ook iets oplevert. Blijf echter wel reëel en ga na of je zelf ook jouw producten zou willen kopen voor de prijs die jij ervoor vraagt.

Al je geld in je assortiment stoppen

De eerste paar weken zal je webshop waarschijnlijk niet heel veel bestellingen ontvangen. Het aanschaffen van grote voorraden heeft daarom niet zoveel nut. Je kunt beter klein beginnen en misschien een paar keer uitverkocht zijn, in plaats van maandenlang vastzitten aan producten die je maar niet verkocht krijgt. Je kunt beter je geld investeren in een aantal goede marketing acties zoals advertenties om je bezoekersaantallen te verhogen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *