Bij het opstarten van een webshop is het natuurlijk de bedoeling dat je consumenten over haalt om iets bij jou te kopen. Daar zijn verschillende technieken voor. Een van die technieken zijn uiteraard de prijzen van de producten, maar hoe bepaal je precies wat de juiste prijzen zijn voor jouw producten? Daar gaan we het in dit blog over hebben.

Prijs associaties

Bij het bepalen van je prijzen, moet je een goede balans vinden tussen te veel en te weinig. Wanneer je een te hoge prijs vraagt haken klanten af aankopen doen, maar als je een late prijs vraagt associëren mensen dat met lage kwaliteit. Een bepaalde prijs roept een bepaalde gedachte op bij mensen. Hoge prijzen roepen kwaliteit en exclusiviteit op bij mensen. Lage prijzen roepen in veel gevallen vrij negatieve associaties op bij ‘’goedkope producten’’.

Prijzen bepalen wie jij bent als bedrijf

De prijzen die jij als bedrijf hanteert, bepalen wie jij bent als bedrijf. Prijs wekt associaties op en geeft jouw positie in de markt aan. Zo geven hoge prijzen een luxere en exclusievere positie dan lage prijzen. Van hogere prijzen verwachten mensen ook meer service en kwaliteit. Het is daarom belangrijk om een goede balans te vinden tussen de twee. Bedenkt daarom ook goed wat je als bedrijf wilt uitstralen.

3 technieken om een prijs te berekenen

Er zijn 3 technieken om een prijs te berekenen. De bekendste techniek is de prijs berekenen op basis van jouw kosten. De meest winstgevende techniek is de prijs berekenen op basis van de waarde. Tot slot heb je de techniek prijs berekenen op basis van de markt.

Prijs berekenen op basis van kosten

Deze techniek spreekt eigenlijk voor zich. Je berekent je prijs op basis van alle kosten die je maakt voor één product. Denk hierbij aan:

  • Inkoop van materiaal
  • Huur van de ruimte waarin je het product maakt
  • De middelen die nodig zijn om het product te maken
  • De tijd die je eraan besteed
  • Marketing
  • Advertenties
  • Enzovoorts

Zorg ervoor dat je je prijs zo berekent dat je alle investeringen terugverdient en een salaris over houdt voor jezelf. Blijf wel realistisch, je kunt niet alle investeringen terugverdienen door slechts 1 of 2 producten te verkopen.

Prijs berekenen op basis van waarde

Deze techniek zal niet bij elke webshop werken. Deze techniek werkt alleen bij de producten waarbij jij waarde toevoegt aan het product. Dus bijvoorbeeld niet bij het verkopen van een video game, jij voegt hier zelf namelijk geen waarde aan toe tenzij jij de game zelf hebt gemaakt. Deze toegevoegde waarde hoeft niet functioneel te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook creatieve waarde zijn zoals een gepersonaliseerd- of handgemaakt product.

Het is bij deze techniek vrij lastig om de prijs te bepalen aangezien dit subjectief is. Bij deze techniek kijk je naar wat de klant maximaal wilt betalen voor jouw producten. Uit deze techniek kan je als bedrijf wel de meeste winst halen. Als jij waarde toevoegt aan een product waardoor mensen er veel geld voor willen betalen, maar jij vraagt er vrij weinig voor, laat je dus geld liggen en dat is natuurlijk zonde.

Prijs berekenen op basis van de markt

Bij deze techniek basis je je prijzen op basis van wat de rest van de markt doet. Je kijkt hierbij dus naar de prijzen die jouw concurrenten hanteren. Dit noem je ook wel benchmarking. Hiervoor moet je een onderzoek doen. Staar je echter niet blind op wat de concurrent doet. Kijk ook naar het bedrijf waar je naar kijkt. Het is bijvoorbeeld logisch dat een bedrijf met meer ervaring en meer naamsbekendheid hogere prijzen vraagt dan een bedrijf die deze voordelen niet heeft. Ook is het niet verstandig om dezelfde prijs te hanteren als de concurrent met de laagste prijzen. Zoals we eerder al hebben gezegd roepen lagen prijzen vaak negatieve associaties op.

Psychologische prijzen

Psychologische prijzen zijn prijzen die als het ware de kopen een beetje manipuleren. Zo klinkt €9,99 of €9,95 goedkoper dan €10,-. Dat zijn psychologische prijzen. Deze prijzen zijn waarschijnlijk nog steeds winstgevend genoeg voor het bedrijf, maar kunnen de klant toch over halen om toch aankopen te doen. Pas hierbij wel weer op dat de prijzen niet te goedkoop lijken of zijn, anders heb je weer te maken met negatieve associaties zoals lage kwaliteit.

Welke prijs past bij mijn webshop?

Welke techniek nou het beste past bij jouw webshop is eigenlijk iets waar je zelf goed over na moet denken. Je kunt alle technieken voor jezelf proberen, dan heb je een duidelijker overzicht van de mogelijkheden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *