SEA staat voor Search Engine Advertising of in het Nederlands adverteren in een zoekmachine. Waarschijnlijk als je termen hoort van SEA en SEO draait je hoofd een beetje en weet je niet wat je ermee aanmoet. In dit blog gaan we het hebben over SEA. Search Engine Advertising zijn betaalde zoekresultaten, ook bekend als advertenties. De betaalde advertenties staat boven de organische zoekresultaten en je kunt ze herkennen aan het woordje ‘advertentie’ voor de zoekresultaten. Wil je meer weten over SEA lees dan het blog verder!

Wat is SEA?

In het intro is er kort uitgelegd wat SEA is. Het is simpel gezegd het is plaatsen van een advertentie in een zoekmachine. Een zoekmachine zoals Google wordt vaak het meest gebruikt. Als jij op zoek bent naar een stofzuiger laat Google als eerst de betaalden advertenties tonen en daarna de organische zoekresultaten. Het is makkelijk om de betaalden advertenties te onderscheiden tegenover de organische zoekresultaten. Bij de afbeelding zie je duidelijk dat Coolblue SEA gebruikt voor stofzuigers, maar bol.com maakt gebruikt van organische zoekresultaten.

 

Waarom kies je voor SEA?

Wij gebruiken zoekmachines voor letterlijk alles! Als wij een vakantie gaan boeken, een nieuwe televisie nodig hebben of informatie willen weten over een bak gerecht. Wij als mensen willen niet teveel moeite doen en alles moet binnen no-time vindbaar zijn. Een voorbeeld: Als jij een speciale spijkerbroek zoekt en in de winkels zijn ze uitverkocht. Dan gaan de meeste mensen nog in de winkel de spijkerbroek online op zoeken en hopen het online te kunnen vinden. Als jij een webshop hebt en je hebt die spijkerbroek in het assortiment, wil je natuurlijk dat ze het bij jou aanschaffen. Door SEA sta jij boven aan de zoekresultaten en 9 van de 10 keer klikken ze op jouw website. Het is dus een slimme marketing tool om potentiële klanten of bezoekers aan te trekken.

Je moet met SEA op het juiste moment zichtbaar zijn voor je potentiële klanten. Er is een “See, Think, do, care model’’en wij vinden dit passen bij SEA. Bij de “do fase” zijn mensen bereidt om te kopen. De aankoop gaat plaats vinden, want zij hebben al research gedaan. En op het moment dat ze een aankoop willen doen, moet jij als bedrijf er boven uit steken. Jij wilt een order binnen halen, maar je moet er wel werk voor doen. Met een SEA kun je dus boven de organische zoekresultaten verschijnen en is het mogelijke dat ze op jouw webshop klikken.

Hoe werkt SEA?

Het is belangrijk om eerst aan jezelf te vragen welke zoekmachine wil je gebruiken? 90% van de Nederlanders zoekt via Google. Het is een logische stap om via Google te adverteren. Je maakt dan gebruik van Google ads. Via Google Ads maak je een advertentie die bestaan uit regels. Google Ads geeft zelf aan hoe lang deze regels mogen zijn. Het is belangrijk om de juiste zoekwoorden in de regels te plaatsen. Zo weet Google waar je advertentie over gaat en voor wie het relevant is. Je advertentie moet wel relevant zijn voor de gebruikers. Als jij een advertentie plaatst voor koffie apparaten en jij adverteert met koffie bonen. Dit zorgt weer voor lagere CTR (Click-Through- Rate) en uit eindelijk plaatst google je lager in de advertentieresultaten, omdat het niet relevant is voor de gebruiker. Bij een advertentie kies je ook voor een bod. Hoeveel wil je betalen als iemand op je advertentie klikt. Dit heet CPC-aanbod (Cost-per-Click) en het bedrag hangt af van de concurrentie hoeveel zij ongeveer betalen.

Tip voor een goede SEA
Het is handig om de zoektermen meerder malen te noemen in je regels. Ze leest Google goed waar je advertentie over gaat en zorgt voor relevantie. Wie zoekt naar een stofzuiger, zal sneller op een advertentie klikken die gaat over stofzuigers. Het is ook belangrijk om een CTA (call-to-action) in je regels te verwerken. Je roept de gebruik om iets te doen. Handige CTA zijn: lees hier meer, 30 dagen gratis klik hier of register hier. Het is een oproep voor gebruikers om actie te ondernemen.

Heb jij budget over en wil je groeien met je bedrijf. Is SEA een optie om erover na te denken. Er zijn verschillende manieren om te leren over SEA. Je kunt zelf experimenteren met de advertenties, je kunt een coach inschakelen of je kunt een training kopen. Er zijn vele wegens naar Rome en je moet een pad vinden waar jij je goed bij voelt!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *