Een huisstijl, wat is dat nou eigenlijk? Een huisstijl geeft de identiteit van een webshop visueel weer. Bij het samenstellen van een huisstijl worden korte richtlijnen en instructies opgeschreven. Deze richtlijnen worden doorgevoerd in de communicatie met de buitenwereld. Iedere webshop hanteert een eigen huisstijl, maar hoe ontwikkel jij nou een huisstijl die bij jouw bedrijf past?

Waarom is een huisstijl belangrijk voor een webshop?

Een huisstijl presenteert het imago van de webshop aan de buitenwereld. Ook kan een huisstijl helpen om je te onderscheiden van concurrenten. Een huisstijl zorgt ervoor dat (potentiële) klanten je gaan herkennen en herinneren. Wanneer een huisstijl wordt doorgevoerd in alle communicatie creëert dit vertrouwen vanuit de klanten.

Wat is een huisstijl handleiding en waarom is dit belangrijk voor een webshop?
Het huisstijl handboek kun je vergelijken met een gebruikershandleiding. In deze handleiding worden regels en richtlijnen beschreven betreft de communicatie. Het doel van de handleiding is dat iedere medewerker in dezelfde stijl met de buitenwereld communiceert. Met een huisstijl handeling worden fouten voorkomen. Wanneer een webshop meerdere medewerkers in dienst heeft is het van belang om een huisstijl handleiding op te stellen. Zo worden de communicatie-uitingen consistent in dezelfde stijl doorgevoerd.

Welke aspecten worden in een huisstijl handleiding vastgesteld?

In een huisstijl handleiding komen een aantal basiselementen voor waaronder:
De naam van het merk: Wanneer mag de naam van het merk worden gebruikt en op welke manieren (vormgeving);
Het logo van het merk: Welke vorm van het logo mag bij een communicatie-uiting worden gebruikt?
Typografie: Welk lettertype wordt er gehanteerd en in welke grote? Wat is de regelafstand die wordt gebruikt? En in welke stijl worden de koppen weergegeven?
Kleuren: Welke kleuren worden er gebruikt en in welke context? Iedere kleur krijgt een speciale kleurcode, zodat hier geen fouten in gemaakt kunnen worden;
Illustraties: In welke stijl, vorm en afmetingen mogen afbeeldingen worden gebruikt?

Slogan: Wanner mag deze worden gebruikt en in welke stijl?

Wat valt er onder een huisstijl en hoe ontwikkel ik een passende huisstijl voor mijn webshop?
Een huisstijl is niet in een woord te beschrijven. Het bestaat uit meerdere elementen, waaronder de naam en het logo van het merk, lettertypes, iconen en de stijl van vormen en foto’s die worden ingezet om te communiceren.

Om een huisstijl te ontwikkelen moet je eerst je merkidentiteit duidelijk hebben die je wilt uitstralen, hier kan je uiteindelijk altijd op terugblikken. Door gebruik te maken van kleuren wordt een huisstijl visueel aantrekkelijker. De kleuren moeten worden afgestemd op het logo. Ook moeten er nog andere richtlijnen worden vastgesteld waaronder, het lettertype, slogan en illustraties. De soorten lettertype moeten worden genoteerd en de grote (bijvoorbeeld kopjes zijn groter als de alinea eronder). De slogan moet worden vastgesteld, in welk lettertype, welke grote en bijvoorbeeld in welke kleur. Tot slot de illustraties, welke afmetingen worden er gehanteerd, in welke vorm en welke stijl moet de illustratie bevatten.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *