Iedere webshop wil beter vindbaar worden in Google. Het liefst wil je natuurlijk boven aan staan, zodat iedereen jou als eerste tegenkomt. Google zorgt ervoor dat bezoekers jouw webshop vinden. Google is nog steeds de meest gebruikte zoekmachine. Met enkele stappen kan jij ervoor zorgen dat jouw webshop in Google komt te staan.

Waarom is het belangrijk om vindbaar te zijn met je website op Google

De zoektocht naar producten of diensten begint altijd bij Google en niet op social media. Dit is waarom Google zo belangrijk is en jij tussen de zoekresultaten wilt staan die zij weergeven. Als je website niet geïndexeerd is ben je niet te vinden via deze zoekmachine. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor het bezoekersaantal op jouw webshop!

Stap 1: domeinnaam registreren

Wil jij een webshop gaan starten dan moet je gelijk actie ondernemen in Google! De zoekmachine houdt niet van onbekende domeinnamen. Een webshop inrichten kan veel tijd gaan kosten, hier kun je niet op wachten. Google geeft je die tijd niet. Je kunt wel een ‘comming soon’ pagina aanmaken, waardoor jouw webshop online kan en Google jouw domeinnaam alvast heeft. Je webshop hoeft dus nog niet af te zijn om jouw domeinnaam te kunnen registreren. Bij het inrichten van jouw pagina’s moet je goed kijken naar welke zoekwoorden jij hiervoor gaat gebruiken.

Stap 2: indexeren

Wanneer jij eenmaal je webshop volledig hebt ingericht kun je hem laten indexeren op Google. Wat betekent indexeren eigenlijk? Google gaat dan jouw webshop opnemen in de zoekindex. Je webshop indexeren kan op drie manieren.

  • Methode 1: Deze methode wordt het vaakst gebruikt als je een nieuwe domeinnaam invoert. Je dient je adres van de website in te dienen bij Google. Heb jij inmiddels ook al je website helemaal ingericht, dan is het zeker aan te raden om ook methode 2/3 toe te passen;
  • Methode 2: Als jij je website helemaal hebt ingericht en jouw webshop veel verschillende pagina’s bevat, kun je een sitemap toevoegen. Een sitemap geeft een overzicht van alle pagina’s die jij aan de webshop hebt toegevoegd. Wanneer jij een sitemap toevoegt aan Google Console worden je pagina’s geïndexeerd. Als jij tussentijds iets veranderd dan neemt Google het direct op, dit betekent dat Google je website continue blijft crawlen.

Crawlen is het doorzoeken van websites, door zoekmachinesoftware om de inhoud van de website te kunnen indexeren. Dit wordt gedaan doormiddel van bots;

  • Methode 3: Deze methode is geen must, maar kan je wel helpen om nog meer bezoekers naar jouw website te trekken. Je kunt namelijk ook meerdere linkjes toevoegen aan jouw website bijvoorbeeld van Facebook, Twitter, Instagram of Pinterest.

Extra tips om beter vindbaar te worden in Google

  1. Doe een uitgebreid zoekwoorden onderzoek, dit wordt gedaan om de content van jouw webshop zo goed mogelijk te kunnen inrichten en je optimaal vindbaar wordt. Je bepaald met zoekwoorden welke termen relevant zijn om op jouw webshop te gebruiken en waarop mensen je kunnen zoeken;
  2. Kijk wat jouw concurrenten doen en voer een concurrentieanalyse uit. Het hangt ervan af met welke concurrenten jij de strijd aan gaat. Bevind jouw webshop zich in een competitieve markt kan het zijn dat je resultaten pas na 6 tot 12 maanden online komen;
  3. Zorg ervoor dat jij een unieke titel en meta-omschrijving hebt. Een meta description geeft een samenvatting van jouw pagina. Een unieke titel kan concurrentievoordeel opleveren. Dit betekent een hogere plek in de Google zoekresultaten;
  4. Plaats op jouw webshop unieke en waardevolle content. Unieke content kan jouw webshop hoger laten eindigen in de zoekresultaten van Google. Door het gebruiken van unieke en waardevolle content gaat Google jouw webshop meer waarderen;
  5. Zorg ervoor dat je jouw webshop regelmatig ververst. Om zichtbaar te blijven moet je jouw webshop blijven verversen. Op een begeven moment veroudert je content, dit is niet goed voor je SEO en hierdoor kan je zakken in de zoekresultaten. Het is daarom om van belang dat je blijft verversen.
  6. Heb jij jouw webshop bijna af? Meld je dan aan bij Google console, zo kan je beter met Google communiceren. Met Google console kun je controleren of je website het technisch goed doet, het helpt je vindbaarheid te verbeteren. Je kan jouw webshop evalueren en optimaliseren met deze tool.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *