Het beginnen van een webshop brengt veel voor- en nadelen met zich mee. Veel mensen denken met een webshop even makkelijk wat bij te verdienen en niet meer onder een baas te hoeven werken klinkt ook wel aantrekkelijk. Een nieuwe webshop moet zich duidelijk kunnen onderscheiden tegenover bestaande webshops, anders wordt het geen succes.

Webshop starten

Het beginnen van een webshop is eenvoudig. Veel websites geven de mogelijkheid om dit gratis te doen, maar hoe ga je jouw webshop rendabel maken? Het draait niet alleen om het inkopen en online zetten van jouw producten. Je moet je met meerdere aspecten bezighouden om jouw webshop succesvol te kunnen maken. Het is van belang dat jij aantrekkelijke prijzen hanteert, je moet nadenken over de verzending en hoe jij jouw bedrijf gaat promoten.

Het is aan te raden om niet al jouw startkapitaal op te maken aan producten. Je kunt beter een kleinere voorraad hebben en nog budget over houden om jouw bedrijf te promoten. Marketing helpt je naamsbekendheid van de webshop te verbeteren. Je kunt je webshop promoten met Facebook en Instagram advertenties. Op deze manier bereik je jouw doelgroep via social media.

Concurreren met andere webshops

Een succesvolle webshop starten is moeilijker dan vroeger. Ondanks de e-commerce branche blijft groeien en meer mensen online kopen, wordt het online aanbod ook steeds groter. Grote webshop eigenaren maken het steeds moeilijker voor startende ondernemers om deel te nemen in deze markt. Beginnende webshops hebben een kleiner assortiment en kunnen minder stunten met hun prijzen. Het concurreren met grotere webshop wordt hierdoor bijna onmogelijk. Je moet daarom van tevoren goed nadenken wie je doelgroep is en hoe je deze wilt gaan bereiken.

Kans van slagen

Om jouw webshop te laten slagen moet je waarde toevoegen aan de markt. Je kunt producten aanbieden die niemand anders aanbiedt of je kunt juist de producten goedkoper aanbieden als in bestaande winkels. Online heb jij een veel groter bereik dan wanneer jij jouw producten in een lokale winkel wil gaan verkopen. Als starter is het lastig om voldoende omzet te draaien om daadwerkelijk ook winst te maken. Veel ondernemers starten een webshop zonder een strategie. Het kan ook zo zijn dat je als webshop de verkeerde producten verkoopt en deze niet aanslaan bij jou (potentiële) doelgroep. Veel bedrijven behalen het eerste jaar helemaal geen winst, eerder verlies. In het eerste jaar worden de meeste kosten gemaakt, investeringen, inkopen en aan de marketing.

Zonder het gebruik van marketing is de kans van slagen laag. Marketing zorgt ervoor dat klanten jouw nieuwe bedrijf vinden. Marketing bestaat niet alleen uit content plaatsen op social media, het adverteren op Facebook/ Instagram en nieuwsbrieven, maar ook uit het schrijven van een blog. Met een blog leidt je meer bezoekers naar jouw website, je verbreedt het aantal zoekwoorden waarop je gevonden kunt worden.

 

Let op! Een webshop is niet geschikt als jij meteen winst wilt maken. Om een webshop te beginnen heb je startkapitaal nodig, dit kun je besteden de inkopen van jouw producten. Vergeet niet een budget over te houden, om jouw webshop te promoten en te laten groeien.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *