Als je een webshop gaat beginnen moet je aan een hoop dingen tegelijkertijd denken. Je wilt aan alle aspecten even veel tijd en focus besteden. Bij een webshop sluit ieder onderdeel op elkaar aan. Als je aan bepaalde zaken minder tijd besteed kan het ervoor zorgen dat jouw webshop na lancering alsnog in de soep loopt. In deze blog zetten wij een aantal valkuilen op een rijtje.

 

  1. De basis zaken niet op orde

Je focust je te veel op verschillende zaken, waardoor alles net niet goed op orde is. Veel beginnende ondernemingen starten zonder businessplan, weten te weinig van wetten of regels en denken niet na over de inrichting van hun bedrijfsprocessen.

Tip: Voordat je een webshop gaat beginnen moet je alvast vooruit denken. Als je webshop online komt, moet je bedenken hoe je dit wilt gaan promoten (marketingplan). Maak ook een businessplan zodat je weet hoe je jouw processen gaat indelen en je geen misstap kut maken in het vergeten van regels of wetten.

 

  1. Als beginnende webshop alles zelf willen doen

Een webshop opzetten kost veel tijd. Zorg ervoor dat je een ruim budget vrijhoudt om een aantal dingen uit te besteden. Zeker de zaken waar je zelf minder verstand van hebt. Als je ergens minder verstand van hebt betekent het niet gelijk dat je het zelf niet kan, je kunt je ook laten adviseren. Door dingen uit te besteden hou je meer tijd over voor het bedenken van je marketingstrategie, want zonder marketing schopt je webshop het niet ver. 

  1. Je onderscheid je niet van bestaande webshops

Je bent een nieuwe webshop met bestaande producten. Veel consumenten kennen je nog niet. Je moet ervoor zorgen dat jij tussen alle webshops opvalt. Het helpt ook om je gezicht te laten zien, wie zitten er achter de schermen van het bedrijf? Veel webshops delen geen persoonlijke informatie en zijn alleen gefocust op het verkopen van producten. Laar zien waarin jij gelooft!

Tip: Onderscheid jezelf van andere door gebruik te maken van interessante USP’s.

 

  1. Je vergeet een mailingslijst op te stellen

Zonder een mailingslijst, mis je de kans om een band op te bouwen met jouw klanten. Tevens wordt een malinglijst ook steeds vaker ingezet als marketingtool. Blijf contact zoeken met jouw doelgroep en biedt ze ook daadwerkelijk iets aan (pre-acces op acties en kortingen).

Tip: Zorg ervoor dat jouw mails niet als SPAM worden gezien, dit heeft een negatieve invloed op het koopgedrag van jouw klanten.

 

  1. Geen geduld

“Geduld is een schone zaak”. Veel mensen denken dat ze na het starten van een webshop direct winst zullen maken. Veel webshops zijn de eerste twee jaar druk bezig met het terugverdienen van gemaakte investeringen.

Tip: Geef niet te snel op en blijf altijd energie steken in jouw webshop. Zeker in de eerste jaren moet jouw webshop nog groeien en naamsbekendheid ontwikkelen. Geef het tijd en geef de moed niet op, zodra je niet direct winst of verkopen ziet.

 

  1. De website heeft geen betrouwbaarheid kenmerken.

Als webshop moet je professioneels overkomen, dit schept vertrouwen bij de klant. Zorg dat jij met jouw webshop een nette en strakke webshop neerzet, wat klanten over de streep kan trekken.

Tip: Veel webshops hebben het thuiswinkel waarborg icoon. Thuiswinkel helpen webshops om de website veilig te maken. Dit icoon schept ook een bepaald vertrouwen bij de klant.

 

  1. Je budget is al bijna op.

Je kunt jouw budget voor het opzetten van jouw webshop maar één keer uitgeven, zorg er dus voor dat je dit goed verdeeld. Stop niet meteen je hele budget in je voorraad. Een grote voorraad is goed, maar niet als je hier vervolgens geen marketingbudget in kan stoppen. Dan wordt jouw nieuwe webshop niet zichtbaar.

Tip: Reserveer minimaal 25% van je budget aan online marketing.

 

  1. Verkeerde prijzen gehanteerd.

Lage prijzen hanteren is lastig, omdat je marges dan ook laag zijn en het langer duurt om jouw webshop winstgevend te maken. Daarentegen schrikken hoge prijzen (potentiële) klanten juist weer af. Je moet opzoek gaan naar een goede middenweg, waarbij jij voldoende omzet uit je producten haalt en het aantrekkelijk blijft voor klanten om de producten aan te schaffen.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *