Als je een webshop gaat beginnen is het van groot belang dat jij jouw doelgroep definieert. Je wil de producten uit jouw webshop alleen verkopen aan consumenten die hier behoefte naar hebben. Zonder doelgroep richt je jouw marketingactiviteiten op een te groot publiek en kost het meer geld als dat je eraan verdiend. Om een goede doelgroep te definiëren moet je de volgende stappen doorlopen.

Kies een gespecificeerde doelgroep

Wanneer jij net jouw webshop lanceert zul je merken dat consumenten verschillende eisen en behoeftes hebben. Je kunt als onderneming hier niet allemaal in voorzien. Door een gespecificeerde doelgroep te creeëren sluit je de mensen uit waarvan jij niet in behoefte kan voorzien. Durf de stap te nemen om mensen uit te sluiten, ondanks dat niet fijn kan klinken, omdat jij zo snel mogelijk zo veel mogelijk wil verkopen. De kans van slagen van jouw webshop is groter als er wordt gefocusd op èèn of meerdere doelgroepen.

Markt segmentatie

Het bepalen van een doelgroep loopt samen met het segementeren van de markt. De markt deel je op in doelgroepen zoals, mannen of vrouwen en inwoners van Rotterdam of Nederland.
Het segmenteren is een belangrijk onderdeel om jouw doelrgoep nog scherper te maken. Je kunt de doelgroep baseren op bijvoorbeeld een woonplaats of opleding. Segmenteren is goed, maar de doelgroep moet wel breed genoeg zijn om de producten of diensten terug te verdienen.
Als je uiteindelijk een concrete doelgroep heb samengesteld kunnen we beginnen met het adverteren via social media. In dit proces kun je de doelgroep altijd nog iets aanpassen.

Voer een klantanalyse uit

Als je jouw doelgroep wilt vergroten, dan kun je jouw klanten inzichterlijk maken met een klantenanalyse. Hiervoor beantwoord je de volgende vragen:
  1. Wat zijn de kenmerken van mijn doelgroepen?
  2. Wat zijn de behoeften van mijn potentiéle klanten?
  3. Hoe vervult mijn product of dienst de behoefte?
  4. Hoe worden mijn producten beoordeeld?
  5. Hoe trouw zijn mijn huidige klanten aan mijn product of dienst?

Marktonderzoek

Het marktonderzoek is een onmisbare schakel bij het defineren van een doelgroep. Dit kan op twee manieren worden gedaan, je kunt een kwantitatief onderzoek of kwalitatief onderzoek uitvoeren.
Het gaat erom dat jij uiteindelijk jouw klanten goed gaat begrijpen.Je moet zien te achterhalen waarom klanten jouw producten of diensten kopen.
Testen
Tijdens het uitvoeren van een marketingstategie of het adverteren kun je zien in de resultaten of jij je op de goede doelgroep richt. Met deze data kun je de doelgroep gemakkelijk aanpassen en bijstellen om ervoor te zorgen dat jij de juiste consumenten benaderd om jouw producten of diensten te verkopen!
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *