Een logo is misschien wel een van de belangrijkste onderdelen voor jouw webshop. Het logo is wat bezoekers als eerste zien, vanaf dit moment is de eerste indruk gelegd. Een logo moet herkenbaar, veelzijdig en vooral ook tijdloos zijn. Het logo moet uitstralen waar jij met jouw webshop voor staat.
Het belang van een logo wordt vaak onderschat. Het kost meer tijd dan je denkt om een uniek logo te ontwikkelen. Het logo moet iets uitstralen, je bedrijf moet herkent worden en opvallen tussen jouw concurrenten. Om een logo te ontwikkelingen zijn er een aantal handige criteria die jouw kunnen helpen met het maken van een logo.

Het lettertype

De keuze van het lettertype zegt veel over de uitstraling van de webshop. Je kunt kiezen uit sierlijke of juist strakke letters. Om te achterhalen welk lettertype het beste bij de webshop mast moet er eerst gekeken worden naar de doelgroep en wat hen aanspreekt. Op basis hiervan kun je een geschikte keuze maken.

Kleurgebruik

Iedere kleur heeft een andere betekenis wat invloed kan hebben op de uitstraling die jij wil overbrengen. Het is van belang dat je je eerst verdiept in de betekenis van kleuren, voordat je een keuze maakt.
  1. Rood: Deze kleur straalt passie uit, het is een emotionele kleur en straalt kracht, enegrie uit of kan motiverend zijn;
  2. Blauw: zorgt voor een betere communicatie en geeft rust en steun. Het straalt kalmte, succes en loyaliteit uit. Dit is een kleur die je vaker terug ziet komen in logo’s;
  3. Groen: geeft vetrouwen en straalt balans uit. Het is een rustgevende, verfrissende en harmonieuze kleur;
  4. Geel: zorgt voor focus, concentratie en geeft zelfvertrouwen. De kleur staat voot warmte, geluk en optimisme;
  5. Oranje: staat voor enthousiastme, het is een spontane kleur en springt er altijd uit. Het straalt creativiteit en betaalbaarheid uit;
  6. Paars: straalt creativiteit uit en geeft inspiratie en ontspanning. Het staat voor luxe rijkdom en spiritualiteit;

Een logo met een woord- of beeldmerk

Je hebt twee soorten logo’s, je kunt kiezen tussen een woord- of beeldmerk. Een woordmerk is een serie van letters of cijfers. Dit kan bijvoorbeeld de naam zijn van jouw webshop.
Een beeldmerk is een afbeelding die in het logo wordt verwerkt. Door het gebruiken van een passend icoon creeër je herkenbaarheid bij de (potentiële) doelgroep. Dit kan je uiteindelijk gaan helpen om op te vallen tussen concurrenten. De afbeelding moet passend zijn bij de webshop, dit kan dan ook meteen het beeldmerk van de webshop worden.

Tijdloos

Een logo is gericht op de toekomst. Een logo maak je èèn keer en wil je daarna ook niet meer veranderen. Wat houdt een tijdloos logo in? Het is een logo wat minimaal 10 jaar mee gaat. Je kunt de volgende twee vragen nagaan om te testen of jouw logo tijdloos is, door antwoord te geven op de volgende vragen:
  1. Is het lettertype en kleurgebruik wat je hebt gekozen van deze tijd?
  2. Is het mogelijk om in het logo kleine aanpassingen te doen, om hem aan te passen aan de huidige trends?

 

Veelzijdig

Het logo moet universeel inzetbaar zijn. Je moet het kunnen gebruiken bij verschillende media-uitingen. Een tip is om ervoor te zorgen dat jouw logo een vectorbestand heeft. Dit houdt in dat je het formaat van jouw logo gemakkelijk kan veranderen zonder dat je de kwaliteit verliest.
Bij het gebruiken van èèn kleur kan het wel eens voorkomen dat het op een andere pagina minder krachtig uitkomt. Zorg er dus voor dat jouw logo in twee kleuren beschikbaar is en het nooit ergens kan wegvallen.

Herkenbaar & kwaliteit
Jouw logo moet worden herkent door de doelgroep. Het moet aanspreken en iets uitstralen. Je wilt met een logo wel het juiste gevoel achterlaten. Als dit lukt, wordt jouw logo ook herkenbaar.
Het kost dan ook tijd om tot een passend logo te komen, waar je echt tevreden mee gaat zijn. Neem hier ook echt de tijd voor en maak meerdere versies. Zo weet je zeker dat jij een logo hebt waar je echt blij mee bent en blijft.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *