Misschien heb je wel eens gehoord dat het hebben van een huisstijl cruciaal is als je een eigen webshop hebt, maar wat maakt dit nou zo belangrijk? In dit blog leg ik het je uit en zet ik de voordelen van het hebben van een goede huisstijl op een rijtje.

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl bestaat uit het hebben van een logo, bijpassende kleuren, het lettertype dat je gebruikt en de fotografie. Ideaal is als mensen aan je logo direct kunnen zien wat jij doet of wie jij bent, omdat het logo vaak het meest opvallend is in je huisstijl. Het is dus verstandig om je logo zo te maken dat je herkenbaar bent voor je klanten.

Het lettertype dat je gebruikt zorgt voor een unieke uitstraling, kies er daarom ééntje die goed bij jou en jouw webshop past. Hetzelfde geldt voor fotografie, kies een manier van creativiteit die past bij jouw webshop.

Ook de kleuren die je gebruikt in je huisstijl hebben effect op je imago en daarmee ook je klanten. Kleuren roepen namelijk emoties op, en je wil natuurlijk dat jouw klanten een goed gevoel krijgen als ze met jouw webshop in contact komen. Er bestaan veel afbeeldingen waar de verschillende emoties per kleur te zien zijn. Rood wordt bijvoorbeeld geassocieerd met kracht, groen met duurzaamheid, blauw met vertrouwen en zo bestaat er een betekenis voor elke kleur binnen de marketing. Op deze manier kun je de kleur kiezen die het beste aansluit bij jouw webshop.

Waarom is een huisstijl belangrijk?

Waarom dit alles nu zo belangrijk is, is omdat een goede huisstijl ervoor zorgt dat je herkenbaar bent voor je doelgroep. Je kunt laten zien wie jij bent en wat voor producten of diensten je aanbiedt of wat jij doet. Je creëert de uitstraling en imago van je bedrijf, wat tevens een gevoel met zich meebrengt aan je klanten. Het hebben van een huisstijl is niet alleen handig om je doelgroep te informeren over wie jij bent en wat jij doet, maar ook om ze een gevoel van vertrouwen te geven. Een goed doordachte huisstijl zorgt ervoor dat je professioneel en betrouwbaar overkomt, waar klanten vaak goed op reageren.

Al met al is een huisstijl dus voor een aantal dingen belangrijk om toe te passen en je bent al een heel eind op weg als je de onderwerpen logo, kleur, lettertype en fotografie toepast op jouw webshop.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *